"Anak Jawa Di Kota Melayu"

Ini adalah karya dari anak muda yang menjaul nasi lemak dan laksa di Shah Alam. Ini cerita tentang skaptikal dunia...

lagu utk kaseh


Inilah Aku


Blog ini adalah Lambang Skaptikal Jasad & Nyawa

Renungan untuk aku


يا بنى آدم قد أنزلنا عليكم لباسًا يوارى سوآتكم وريشًا، ولباس التقوى ذلك خير


Ertinya : Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutupi auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian TAQWA itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian dari tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat ( Al-A'raf : 26)

1. Tak kira siapa pun kecuali golongan yang bersikap tidak ambil tahu kenal siapa itu Obama. Obama itu juah dari Malaysia tapi orang-orang kampung tak kira kampung Felda, Kampung Baru, Kampung Nelayan atau ape jenis kampung tetap kenal siapa itu Obama, tak tau nama pun sekurang2nya mereka pernah dgr atau lihat muka obama. Itu lah kehebatan globalisasi, apabila minda mayarakat ku dibentuk oleh pelbagai aliran pemikiran maka mcm2 tanggapan terhadap Obama...

2. Israel tiba2 mengistharkan gencatan senjata walhal misi mereka utk menghapuskan Hamas belum selesai, semata-mata untuk tunggu dan lihat respon Obama. Begitu hebatnya Obama tidak perlu bersuara tetapi dgn isyarat mata sahaja Israel mula mengubah polisinya. Tapi itu kata orang, bukan kata aku.

3. Negara Arab khususnya sekutu rapat Amerika Syarikat, Mesir dan Arab Saudi, kononya mengharapkan wujudnya perubahan besar dalam polisi dasar luar Amerika Syarikat. Itulah pun stament yang basi digunakan oleh pemimpin Arab dalam setiap kali berubahnya Presiden Amerika namun pada hakikatnya mereka sentiasa mencium bontot Amerika Syarikart walaupun dasar itu masih tetap diteruskan.

4. Mcm mana Malaysia? takpelu aku bercerita panjang2 setiap kali Presiden Amerika berubah maka Malaysia sentiasa bertawakal kepada Amerika Syarikat dalam membentuk dunia. Pemimpin-pemimpin Malaysia hanya berani di dalam negara tapi di luar masih berjiwa pengecut.

5. Minggu lepas, keluar tajuk utama di dada akhbar mengatakan seolah-olah mengambarkan bahawa persidangan khas PBB untuk membincangkan isu gaza adalah hasil penat lelah dan prihatinan pemimpin Malaysia sahaja. Tanpa pemimpin Malaysia maka persidangan ini tidak akan terjadi....maka pemimpin pun dijulang bagaikan hero dunia demia semata-mata utk menaikan imejnya dan parti kebetulan time tu ada pilihanraya kecil di KT.

6. Begitulah licik politik pemimpin Malaysia sentiasa mengambil peluang dr apa yang ada, namun bagi rakyat yang masih taksud dgn pemikiranya tidak akan melihat seperti yang aku katakan...

7. Obama, Adalah Presiden Amerika Syarikat pertama lain warna kulitnya dan yang pertama mempunyai talian darah islam karana bapanya adalah islam. Maka aku pun tak pasti sama ada obama ini sudah murtad atau semamanya kristian. Bagi aku, selagimana kita bertawakal kepada manusia yang dianggap paling berkuasa di dunia, selagi itulah minda kita tak terbuka sampai bila2.........................jangan marah kalau aku katakan orang ini otaknya bodoh!!!

0 comments:

"Wasiat ayahku untuk semua"

1. Don't miss the prayers
2. Recite Al-quran frequently
3. Respect parents and teachers
4. Be friends with well mannered people
5. Always practice good manners

Aku

My photo
Dilahirkan di bumi yang penuh mitos dan lagenda. Membayangkan penduduknya bagaikan Jebat melawan sang penguasa.

Jumlah Yang Melihat dan Membaca

SHOUT OUT


ShoutMix chat widget

Followers