"Anak Jawa Di Kota Melayu"

Ini adalah karya dari anak muda yang menjaul nasi lemak dan laksa di Shah Alam. Ini cerita tentang skaptikal dunia...

lagu utk kaseh


Inilah Aku


Blog ini adalah Lambang Skaptikal Jasad & Nyawa

Renungan untuk aku


يا بنى آدم قد أنزلنا عليكم لباسًا يوارى سوآتكم وريشًا، ولباس التقوى ذلك خير


Ertinya : Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutupi auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian TAQWA itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian dari tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat ( Al-A'raf : 26)

1. Ini cerita yang baru untuk aku kongsi bersama.... kali ini aku sembang2 dengan kawan2 aku di Plaza Shah Alam. Sambil sembang sambil minum tanpa makan pon. Kawan-kawan aku kali ini bukan melayu saja tapi ada cina dan india. Harmoni sungguh masyarakat di Malaysia..aku bangga menjadi rakyat Malaysia.

2. Sejak aku perkenalkan blog aku, rajin pulak kawan-kawan aku tanya soal politik pada aku, ada kalanya soalan yang diaorg bagi tu cuba provokasi aku sbb kawan-kawan aku tahu mcm mana fikrah aku sebenarnya.... Disbbkan aku ini mmg suka bercakap, maka inilah peluang aku untuk memberi hujah dan kebenaran agar kawan2 aku tahu yang mana hitam dan yang mana putih. Bercakap benar adalah kewajipan lebih2 lagi bercakap benar untuk kebaikan semua orang adalah dakwah...

3. Bila soalan itu baru satu rangkap, maka aku akn jawab 100 rangkap. Kalau soalan itu panjangnya 100 rangkap aku akan jawab 1000 rangkap dan kalau soalan itu panjangan 1000 rangkap maka aku akan jawab beribu-ribu rangkap. Tapi bukan aku sorang saja yang bercakap teman-teman aku lain turut memberi pendapatnya tentang politik di Malaysia. Akhirnya terkejut aku bila teman aku cina telah membuat kesimpulan dari apa perbincangan tadi. Apa yang dia dapat simpulkan bahawa Politik di Malaysia lain sangat beza dengan politik negara lain. Tanya aku kenapa?. jawabnya "Di Malaysia budaya telah membataskan agama, sekiranya perkara itu dianggap satu kesalahan dan bertentangan dengan budaya tetapi ianya dihalalkan dalam agama. Maka perkara itu tetap dianggap satu kesalahan." Itu Cina yang bukan Islam agamanya, jauh sekali membaca al-quran dan kenal Allah dan Rasul tetapi boleh terfikir hakikat sebenarnya. Tapi kenapalah orang Islam yang siang malam sembahyang dan baca al-quran tapi masih tak terbuka pintu hatinya untuk berfikir seperti itu.

4. Sebelum balik. Jawab aku pada teman aku. "Betul lah tu..itulah hakikat politik Malaysia, budaya adalah kitab segala-galanya".

0 comments:

"Wasiat ayahku untuk semua"

1. Don't miss the prayers
2. Recite Al-quran frequently
3. Respect parents and teachers
4. Be friends with well mannered people
5. Always practice good manners

Aku

My photo
Dilahirkan di bumi yang penuh mitos dan lagenda. Membayangkan penduduknya bagaikan Jebat melawan sang penguasa.

Jumlah Yang Melihat dan Membaca

SHOUT OUT


ShoutMix chat widget

Followers