"Anak Jawa Di Kota Melayu"

Ini adalah karya dari anak muda yang menjaul nasi lemak dan laksa di Shah Alam. Ini cerita tentang skaptikal dunia...

lagu utk kaseh


Inilah Aku


Blog ini adalah Lambang Skaptikal Jasad & Nyawa

Renungan untuk aku


يا بنى آدم قد أنزلنا عليكم لباسًا يوارى سوآتكم وريشًا، ولباس التقوى ذلك خير


Ertinya : Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutupi auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian TAQWA itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian dari tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat ( Al-A'raf : 26)


1. Semalam aku berjumpa dengan kwn aku di UKM, dia mmg terkenal dengan pidatonya. Tak silap aku dia pernah wakil UIAM semasa belajar di sana. Dia mempertikaikan pendapat aku di blog aku. Dia kata, " Wei kaer, ko ni apa org buat, mesti ko nak bising, buat baik ke buat buruk ke ko bising. Ape masalah ko?". Aku kata, buka aku tidak setuju dengan kampen ini, aku setuju dan aku akan turut serta dalam kampen ini. (Ohye lama tu umah aku buat kenduri, mcm ne yek). Seperti sabda Nabi, lebih kurang begini bunyinya "kalau kamu tak mampu membuat semua sunnahku, jangan kamu tinggalkan semua sunnahnya, ambilah walaupun sedikit". So mungkin kampen ini yang mampu dilakukan setakat ini untuk mengatasi kepanasan global walaupun masalah asasnya masih tidak pernah diselesaikan atau disentuh. Dengan kata buat sekadar mana yang mampu jangan tak buat langsung sudahlah....


2. Cuma bagi aku, kenapa tidak menjalankan kampen yang menjadi asas kepada kepanasan global. Kampen tutup suis lampu ini boleh aku ibarat umpama nak korban seeokor lembu. Namun bukan leher lembu tu yang disembelih tetapi ekor lembu itu yang dipotongnya. So mcm mana lembut itu nak mati. Macam itulah aku ibaratkan kampen tutup lampu ini. Kadang-kadang aku merasakan kampen ini seolah-olah mencari publisiti murahan. Hanya menunjuk yang kita ini peka dengan alam sekitar walhal berak kencing pun tak basuh.....tgk je lah kat toilet awam, lepas kencing mmg blah mcm tu jek. Tangan tak basuh, batang konek pun tak basuh. Janganlah nak tuduh orang cina atau orang india tak basuh, orang melayu yang diajar cara bersuci dlm agama pun tak basuh.. bodoh ar!!!!! (ini kes laki, pompuan tak tau mcm ne)

3. Bagi aku bagi mereka yang pro kepada kampen ini perlu berhujah berdasarkan fakta dan hakikat sebenar. Berpijak dibumi nyata jangan kita masih lagi terawang-awang dibuai angan-angan yang haprak. Jangan kerana kampen ini melibatkan artis-artis yang kita sayang atau menjadi idola terus membuta tuli kita ikut mereka. Padahal mereka itu bukannya betul pun!!! Selalu aku ingat pada diri aku dan kawan-kawan aku rapat dengan aku, apabila kita membuat keputusan, jangan keputusan tersebut dipengaruhi oleh orang lain. Jangan biarkan diri kita dikuasi oleh minda orang lain.

4. Bagi mereka yang kontra atau skaptikal dengan kempan ini pula, telah menjelaskan mengapakah kampen ini tidak pratikal. Adakah dengan menutup siuz lampu memberi impak tentang kepanasan global sedangkan alat-alat elaktronik seperti penghawa dingin, televison, peti ais, pemanas air dan sebagainya tidak pula ditutup. Kebakaran hutan, pembuang asap oleh kilang dan kenderaan masih lagi banyak dan menjadi penyumbang terbesar kepada kepanasan global. Tidak cukup dengan itu, ada yang menambah kalau tutup suis lampu pencuri dan perompak pun akan bermaharaja lela selama sejam. Tidak kira apa pun alasan dan hujah yang diberi, namun janganlah kita menolak sebulat-bulatnya kampan ini. Perlu dinilai dari sedut kebaikannya. Sedangkan kekasih yang tidak sesempurna mana atau tidak sebaik mana kita boleh pilih dan sayang mengapa tidak kampen ini.

5. Kita ini manusia adalah perancangan namun perancangan yang terbaik dan teragung hanya dari ALLAH....

ps: tak sabar nak tgk jumlah rakyat MALAYSIA yang join....rakyat MALAYSIA ada 28 juta orang, kalau yang joinnya dibawah 2 juta ianya adalah satu yang memalukan untuk kita.

0 comments:

"Wasiat ayahku untuk semua"

1. Don't miss the prayers
2. Recite Al-quran frequently
3. Respect parents and teachers
4. Be friends with well mannered people
5. Always practice good manners

Aku

My photo
Dilahirkan di bumi yang penuh mitos dan lagenda. Membayangkan penduduknya bagaikan Jebat melawan sang penguasa.

Jumlah Yang Melihat dan Membaca

SHOUT OUT


ShoutMix chat widget

Followers