"Anak Jawa Di Kota Melayu"

Ini adalah karya dari anak muda yang menjaul nasi lemak dan laksa di Shah Alam. Ini cerita tentang skaptikal dunia...

lagu utk kaseh


Inilah Aku


Blog ini adalah Lambang Skaptikal Jasad & Nyawa

Renungan untuk aku


يا بنى آدم قد أنزلنا عليكم لباسًا يوارى سوآتكم وريشًا، ولباس التقوى ذلك خير


Ertinya : Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutupi auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian TAQWA itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian dari tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat ( Al-A'raf : 26)


1. Bodoh itu sinonim dengan mereka yang otaknya tidak mampu berfikiran seperti manusia yang bertamdun dan berahlak. Bodoh itu bukan ditafsirkan untuk golongan yang tidak bersekolah atau tidak layak melanjutkan pelajaran di Universiti yang hebat tetapi bodoh itu merujuk kepada tingkah laku dan pemikiran seseorang.

2. Kadang-kala ada yang berpendidikan hingga ke tahap PHD tapi masih bodoh, dan ada juga orang yang buta tak bersekolah tapi cerdik dari yang bersekolah. Tak perlu pandang jauh2 nabi junjungan kita pun adalah buta huruf tapi seorang yang genius dalam segala aspek baik politik, ekonomi, sosial mahupun pertahanan.

3. Sejarah membuktikan negara yang mempunyai pemimpin yang bodoh dan gilakan dunia negara itulah yang tumbang dan dijajah oleh kuasa asing. Tapi sejarah belum membuktikan sesebuah negara jatuh dan dijajah kerana rakyatnya bodoh. Lihat saja sejarah kejatuahan Melaka dan hilangnya Pulau Pinang di tangan penjajah adalah atas tangan-tangan sang penguasa yang cetek ilmunya. Mana tidaknya kalau ada yang pandai orang itu yang dibunuh. Lihat saja Hang Nadim kanak-kanak kecik yang bijak pandai yang menyelamatkan S.pore dari todak dibunuh oleh sang penguasa yang otaknya lebih kecil dari mata burung unta.

4. Kini tercatat sekali lagi sejarah kebodohan orang Melayu di Perak. Yang bodohnya adalah 2-3 kerat Lanuan yang berpengkalan di Pangkor tapi seantero Melayu digelar bodoh. Lanun yang dianggap gagah dan kuat yang beraspirasikan rakyat tetapi takut berdepan dengan rakyat. Sukar untuk kembalikan kuasa kepada rakyat untuk menentukan kembali kuasa negeri. Kenapalah Lanun2 ini takut? takut kerana rakyat sebenarnya tidak akan memilih mereka atau takut rakyat salah pilih disebabkan rakyat ini bodoh. Kalau rakyat bodoh siapakah yang memperbodohkan rakyat?

5. Sejak dari dulu hingga kini negara dipimpin oleh golongan elit yang bebal otaknya. Rakyat dikampung pun lebih bijak dari pemimpin mereka. Bagi aku bila negara ini dah dipimpin oleh Lanun yang bodoh sudah tentu negara akan jadi mcm kartun. Kejap ada kejap tak ada.....kesian negeriku gantung tak bertali.

2 comments:

xleh gi mamak pangko 2... mahathma gandhi versi malaysia, tapi warne je yang same. huhuhu...

kalo pemimpin kita bebal takdalah kita di dunia ni sekarang . nak jadi macam gaza ke? nauzubillah if u wish .

"Wasiat ayahku untuk semua"

1. Don't miss the prayers
2. Recite Al-quran frequently
3. Respect parents and teachers
4. Be friends with well mannered people
5. Always practice good manners

Aku

My photo
Dilahirkan di bumi yang penuh mitos dan lagenda. Membayangkan penduduknya bagaikan Jebat melawan sang penguasa.

Jumlah Yang Melihat dan Membaca

SHOUT OUT


ShoutMix chat widget

Followers