"Anak Jawa Di Kota Melayu"

Ini adalah karya dari anak muda yang menjaul nasi lemak dan laksa di Shah Alam. Ini cerita tentang skaptikal dunia...

lagu utk kaseh


Inilah Aku


Blog ini adalah Lambang Skaptikal Jasad & Nyawa

Renungan untuk aku


يا بنى آدم قد أنزلنا عليكم لباسًا يوارى سوآتكم وريشًا، ولباس التقوى ذلك خير


Ertinya : Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutupi auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian TAQWA itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian dari tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat ( Al-A'raf : 26)

1. Kerajaan Lanun dari Pulau Pangkor hanya dapat bertahan tidak sampai 3 bulan apabila tiba2 mahkamah telah melanggar tradisi kuno melayu dengan membuat keputusan yang tidak memihat kepada lanun2 yang berkepala hitam tersebut. Keputusan yang diambil adalah lambang kepada kemenangan rakyat-rakyat di kelas bahawaan.

2. Bapak lanun yang sedang membina empayer seakan majapahit di Putrajaya terduduk, lalu mengira wang yang perlu ditambah untuk membina kembali kerajaan Lanun di Perak. Kerajaan Lanun yang tidak lagi berkaki satu, bermata satu dan bertangan cangkuk ini bertukar imej dengan memakai kopiah, berserban dan berjubah namun di dalamnya tersembunyi beribu-ribu senjata pemusnah bangsa, bahasa dan agama.

3. Namun bagi aku kekelahan kerjaan Lanun yang diketuai manusia berkulit hitam dan bermata empat ini bukanlah untuk selamanya. Kerana mereka sempat berak cirit berbunyi di Dewan Undangan Negeri dengan meninggal Najis di kerusi Speaker Dewan. Bahayanya najis ini boleh membernarkan usul gila babi didewan tersebut untuk mengadakan undi tidak percaya kepada laksamana rakyat.

4. Keputusan Mahkamah ini, dari sudut yang lain melambangkan ketidak kepintaran atau dengan kata lain, melambangkan ketidak adilan oleh golongan elit melayu kuno membuat keputusan yang adil untuk rakyat.

5. Wahai orang melayu, tak kira apa jua pun latar belakangnya janganlah hati kamu benak sehingga hati kamu buta dan fikiran kamu bebal di dalam membuat keputusan yang adil kepada rakyat. Bagi aku, sehingga kiamat dan akhirat aku tak akan redho dengan mereka yang zalim. Malah aku akan tuntut diatas kezalimana yang mereka lakukan keatas rakyatku, negaraku, dan agamaku di hadapan Allah S.W.T nanti.........................

6. Perak perlu bubar dun,,,kembalikan kuasa ditangan rakyat, bukan ditangan elit kuno melayu yang tanganya tidak pernah rasa erti busuk dan jijik menjadi rakyat yang ditindas.

1 comments:

tahniah buat orang perak...

"Wasiat ayahku untuk semua"

1. Don't miss the prayers
2. Recite Al-quran frequently
3. Respect parents and teachers
4. Be friends with well mannered people
5. Always practice good manners

Aku

My photo
Dilahirkan di bumi yang penuh mitos dan lagenda. Membayangkan penduduknya bagaikan Jebat melawan sang penguasa.

Jumlah Yang Melihat dan Membaca

SHOUT OUT


ShoutMix chat widget

Followers