"Anak Jawa Di Kota Melayu"

Ini adalah karya dari anak muda yang menjaul nasi lemak dan laksa di Shah Alam. Ini cerita tentang skaptikal dunia...

lagu utk kaseh


Inilah Aku


Blog ini adalah Lambang Skaptikal Jasad & Nyawa

Renungan untuk aku


يا بنى آدم قد أنزلنا عليكم لباسًا يوارى سوآتكم وريشًا، ولباس التقوى ذلك خير


Ertinya : Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutupi auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian TAQWA itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian dari tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat ( Al-A'raf : 26)


1. Mungkin terlalu awal untuk aku melatah dan mencelah tapi sekadar idea dari orang muda yag runsing dan pelik dengan lakonan dan habitat orang politik di Malaysia. Mungkin bagi mereka tidak pelik sbb aku tidak berada di tempat mereka dan mungkin juga mereka pelik dgn aku sendiri tak habis-habis menceritakan keburukan orang lain umpama aku ini maksum orangnya.

2. Siapa pelik siapa bukan persoalanya, ini blog aku sudah pasti aku mau cerita apa yang aku fikiran di benak otak aku. Asalkan otak aku tidak membengkak mata aku tidak terkeluar melihat kebodohan dan kebangangan orang disana sini.



3. Aku tidak tahu apa yang sebenarnya terjadi di Pulau Pinang apabila kerajaan yang dipimpin oleh Guan Eng yang dikatakan mencontohi kepimpinan Saidina Umar menghalau keluar satu-satunya perkampungan orang india yang sudah berusia 100 tahun semata-mata mahu meluluskan projek perumahan disitu. Aku akui sumber yang aku dapat ini adalah dari media yang kadang - kala menjadi momok rasmi pemerintah tapi kerajaan DAP pula masih senyap tak ada respon lagi ttg hal ini (tak tahu pulak kalau Lim Guan Eng dah respon). Penghuni mecabar Lim Guan Eng untuk face to face.. dan masa inilah mahu buktikan siapa anak jantan. Bagi aku Lim Guan Eng tetap anak jantan kerana dia sanggup di masukan ISA semata-mata mempertahankan gadis melayu yang dicabul oleh sang menteri. Tapi ini kisah masa dia jadi ikan bilis, sekrang dia sudah menjadi jerung.... masihkan anak jantan atau tidak? Apapun mmg sudah jadi asam garam dlm menjadi sang penguasa utk berhadapan dengan semua ini. Jangan menindas rakyat dan jangan malukan rakyat itu sudah pasti...


(inilah wajah pejuang pusat penyembelihan babi atas nama keadilan dunia, satu2nya wakil DAP dalam pakatan rakyat di KEDAH ( Lee Guan Aik))


4. Tadi cerita di Pulau Pinang, kali ini Kedah... kerana babi yang kalau dipegang perlu disamak. DAP sanggup memutuskan ukhwah perjuangan dalam pakatan. Masuk media, dan terus keluar tiada perbincangan tiada pertemuaan.... apakah jadahnya wakil DAP bertindak mcm tu? Adakah mahu menjadi hero kepada babi babi atau menjadi hero kepada rakyat. Teringat aku dengan pepatah melayu "kerana nyamuk seekor, kelambu dibakar" mujur kelambu.. kalau satu rumah dibakar... tak susahkan orang lain, org kampung terpaksa turun padang, bomba yang banyak lagi kerja nak buat pun terpaksa turun padang semata-mata perbuatan orang bodoh.

5. Bagi aku ini bukanlah salah DAP, tapi sikap pemimpin DAP itu sendiri. Mau jadi publisiti, buat kecoh2 sikit supaya lensa kamera tertumpu kepada lubang-lubang hidung mereka. Peliknya mereka-mereka ini mencaci memboikot media namun akhirnya kembali juga kepada media. Kalau kisah bandang, badang mencaci sang jin lalu akhirnya memakan muntah sang jin itu saja. Tetapi dalam kes ini, wakil DAP ini bukan makan muntah Jin yang dicaci maki, tetapi muntah-muntah orang lain jua dia sekali sedut.....................

6. Kes di pulau pinang melibatkan insan dan kes di Kedah melibatkan babi.. mana DAP lebih sayang.. manusia atau babi? Mungkin Pakatan Rakayt belum berpengalaman untuk memerintah seperti BN, BN kelihatan hebat pun setelah lebih 50 tahun memerintah, jadi usia pakatan rakyat ini umpama budak belum masuk sekolah tadika lagi, masih hisap susu botol atau tetek emak. Jadi tak hairanlah kadang kala ada pemimpin dalam pakatan rakyat masih kabur atau sudah buta mencari perkara yang utama yang menjadi kanser dalam negara.

7. Media-media masa pula tak habis2 mencari ruang untuk memecah belahkan pakatan rakyat, yang aku pelik lagi sejak Najib jadi PM tak sampai setahun ini, begitu hebat media menghentuk hentuk kepala pemimpin pakatan rakyat, dan malangnya ada juga pemimpin pakatan rakyat yang bodoh dan tuli... bagi kepala mereka di hentuk2 kan oleh mereka ini. Kerana apa terjadi... kerana ada diantara mereka juga tergila-gilakan publisiti umpama sang artis yang berlumba2 untuk menjadi tumpuan. Bodoh atau bangang mmg dah pasti.. tapi masih belum terlambat utk mengubatinya.....

0 comments:

"Wasiat ayahku untuk semua"

1. Don't miss the prayers
2. Recite Al-quran frequently
3. Respect parents and teachers
4. Be friends with well mannered people
5. Always practice good manners

Aku

My photo
Dilahirkan di bumi yang penuh mitos dan lagenda. Membayangkan penduduknya bagaikan Jebat melawan sang penguasa.

Jumlah Yang Melihat dan Membaca

SHOUT OUT


ShoutMix chat widget

Followers