"Anak Jawa Di Kota Melayu"

Ini adalah karya dari anak muda yang menjaul nasi lemak dan laksa di Shah Alam. Ini cerita tentang skaptikal dunia...

lagu utk kaseh


Inilah Aku


Blog ini adalah Lambang Skaptikal Jasad & Nyawa

Renungan untuk aku


يا بنى آدم قد أنزلنا عليكم لباسًا يوارى سوآتكم وريشًا، ولباس التقوى ذلك خير


Ertinya : Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutupi auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian TAQWA itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian dari tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat ( Al-A'raf : 26)

1. Alhamdulilah, hari ini aku dpt lepas lagi ujian puasa. Hari ini sangat panas sekali lain dari hari hari semalam tapi panas dibumi ini apalah sangat kalau nak di bandingkan panas api neraka. Tiada lain yang best melainkan solat terawikh jemaah dekat masjid negeri. Patutlah Meor suka sangat solat terawikh kat sini imamnya pantas dan suaranya sedap....

2. Jujur aku cakap, aku ni kalau ada imam baca surah panjang2 mula ar fikiran aku melayang..lebih2 lagi kalau surah tu aku tak hafal mmg hampeh jadinya...kadang-kadang aku tak ingat berapa roka'at aku solat. Inilah rindu-rindu aku di ramadhan suasana mmg best dan aku pasti menrindukan lagi ramadhan akan datang... Ada gak orang tanya aku, asal aku tak sabar2 tunggu ramadhan. Macam papa pernah tanya kat aku, kenapa tak sabar2 ramadhan, hari hari lain kan boleh puasa. Tapi time tu aku jawab bulan ramadhan aku boleh diet sikit. (time tu aku rasakan muka aku mcm dh tembam) Sebenarnya aku ada jawapan lain tapi aku tak lah bagi tau waktu tu nampak mcm poyo pulak aku nanti....dah lah aku ni ada ciri-ciri mamat poyo...so kalau tak control mmg lagi bertambah poyo aku nanti.

3. Jawapan aku, hanya dibulan ramadhan lah aku boleh didik hati aku kembali pada tuhan, aku bersemangat untuk baca al quran, bangun malam dll sbb aku nak dapatkan malam lailaitul qadar tu. Walaupun nampak tidak istiqomah sekurang-kurangnya aku tidak tertinggal untuk dapatkan keberkatan bulan ramadhan ni. Bulam ramadhan bukan bulan puasa sahaja tapi bulan ramadhan turunnya jutaan rahmat tuhan buat hamba-hamba..

4. Solat terawikh di masjid negeri sekurang-kurang aku bangga dengan umat islam aku di sini. mmg ramai sungguh walaupun lepas 8 roka'at bilanganya keluarnya berduyun-duyun tetapi aku tetap bangga. Kerana masih ada anak anak muda yang takutkan allah dan berlumba2 untuk dapatkan rahmat dari Allah. Bagi anak-anak muda yang masanya di habiskan dengan bermadu kasih di pesta pesta maksiat baik di karaoke, club, hotel dan mcm2 lagi..............mmg kamulah manusia palang hampeh dan jijik sekali..eh silap berkali kali..

5. Jom Ramadhan!!!


0 comments:

"Wasiat ayahku untuk semua"

1. Don't miss the prayers
2. Recite Al-quran frequently
3. Respect parents and teachers
4. Be friends with well mannered people
5. Always practice good manners

Aku

My photo
Dilahirkan di bumi yang penuh mitos dan lagenda. Membayangkan penduduknya bagaikan Jebat melawan sang penguasa.

Jumlah Yang Melihat dan Membaca

SHOUT OUT


ShoutMix chat widget

Followers