"Anak Jawa Di Kota Melayu"

Ini adalah karya dari anak muda yang menjaul nasi lemak dan laksa di Shah Alam. Ini cerita tentang skaptikal dunia...

lagu utk kaseh


Inilah Aku


Blog ini adalah Lambang Skaptikal Jasad & Nyawa

Renungan untuk aku


يا بنى آدم قد أنزلنا عليكم لباسًا يوارى سوآتكم وريشًا، ولباس التقوى ذلك خير


Ertinya : Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutupi auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian TAQWA itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian dari tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat ( Al-A'raf : 26)

Kalau tiada adat bukan melayu, kalau tidak berbudi bukan juga melayu. Melayu digambarkan umpama bangsa yang penyangang, sopan santun, malah berahlak mulia. Itulah melayu. Tidak pernah kurang ajar malah berani untuk belajar. Adat dijulang walaupun nyawa tergadai sehingga lahir pepatah biar mati anak jangan mati adat. Adat adalah penyambung legitimasi sesebuah tamadun dan bangsa. Tanpa adat maka bangsa itu tidak terkenal.

Adat melayu banyak pantang larang, banyak mitos, banyak legendanya. Kalau menerap sambil angkat kaki nanti mak akan mati, kalau duduk atas bantak punggung akan bisul dan banyak lagi pantang larangnya. Sebenarnya adat ini adalah undang-undang pertama semua bangsa sewaktu kemunculan sesuatu bangsa. Adat menjadi garis panduan untuk menentukan yang mana betul mana yang tidak. Namun adat tidak mempunyai kitab untuk diwarisi kerana diturunkan adat itu ke satu generasi ke genarasi lain melalui lisan sehinggalah ke hari ini. Akibat diturun secara lisan maka adat berbeza mengikut tempat walaupun sebangsa melayu.

Namun pada hari ini, adat hanya dilihat ketika upacara perkahwinan atau raya selain dari itu adat tidak lagi di tonjolkan, kerana adat dilihat penghalang kemodenan dan begitu konservatif. Didalam kehidupan yang serba modan dan urban maka adat digantikan dengan buadaya antarabangsa yang merujuk kepada budaya barat. Kerana orang melayu mentafsirkan moden itu ada budaya barat mereka melihat proses kemodenan perlu diambil barat sebagai role model untuk menjadi sebuah negara yang moden dan maju. Sehingga ke hari ini barat menjadi kayu ukur untuk menentukan sebuah negara itu moden atau tidak, sekiranya Malaysia tidak membina bangunan yang melebihi tinggi dari negara barat maka selagi itulah Malaysia tidak moden seperti barat. Tapi sayangnya orang-orang barat tidak pula melihat orang-orang asia khususnya Malaysia yang kaya budi bahasa dan sopan santun dijadikan role model untuk diaplikasikan dalam sosial masyarakat mereka. Hanya kita terkial-kial mengikut segala rentak yang ada dibarat.

Apabila barat dijadikan rujukan dan kayu ukur, maka apa yang ada dibarat dan apa yang berlaku dibarat perlu terjadi di Malaysia. Dari sudut ekonomi, kapitalis dibawa masuk, kerana pemimpin negara percaya dengan kuasa kapitalis mampu membawa kepada kekayaan negara khususnya golonagan elit Melayu. Demokarsi juga diambil untuk menentukan siapakah yang layak mentadbir negara. Demokrasi bagaikan satu kewajipan yang perlu ada untuk mencapai negara maju. Malah dalam sudut sosial Liberialisasi dibawa masuk untuk menyamakan hak asasi manusia dan kebebasan individu. Atas nama KEBEBASAN HAK ASASI maka demokrasi, kapitalis dan Liberialisasi dibawa masuk tanpa tapisan ke Malaysia. Akhirnya adat sudah tidak lagi berperanan dalam menentukan yang mana buruk yang mana baik dalam konteks masyarakat Melayu. Apa yang ada dibarat dibawa bulat-bulat, ada diantaranya melalui kerajaan dan ada diantaranya melayu syarikat multinasioanl atau individu. Lama-kelamaan yang menentukan baik atau buruk adalah budaya atau barat. Contohnya mudah, kalau anak dara pergi ke pub dengan berpakai seksi terdedah sana sini dari sudut barat ianya satu liberalisasi untuk menuju ke masyarakat urbanisasi tetapi dari sudut adat yang koservatif ianya satu larangan besar. Anak dara yang duduk ditangga pada waktu senja sudah menjadi satu kesalahan apatah lagi, kalau berjoget malam2 di pub sambil bergesal dan mengoyangkan buah dada dan punggungnya. Maka pada hari ini tidak hairanlah kalau ada orang Melayu mengatakan "salahkan pergi ke clubing, salahkah bersosial, salahkan untuk kami bertemu kawan dll". Kerana budaya tidak lagi membentuk jati diri melayu lagi akibat tranformasi dari konservatif kepada urbanisasi.

Walaupun orang Melayu hidupnya tidak lagi beradat, tetapi pemikirannya masih dipengaruhi adat dan budaya. Semoden mana pun orang melayu ini maka pemikiran mereka tetap dipengaruhi oleh Adat. Sekiranya terdapat percanggahan antara agama dan adat, maka adat yang menetukan itu betul atau tidak, agama tidak berperanan menentutkan itu betul atau salah. Agama yang berperanan dalam soal solat, haji dan kahwin. Dari sudut cara hidup adat masih bertunjang. Selagi mana, pepatah biar mati anak jangan mati adat terbenam dipemikiran orang Melayu maka adatlah yang utama bukannya agama.

Oleh itu untuk melayu itu bukan islam tapi melayu itu adalah beradat. Melayu Beradat!!!

2 comments:

SALAM

anda perlukan rawtan ke ?hehe

isu khalimah ini x perlulah kita politikkan ..PAS atau UMNO nih,pleaselah jgn politikkan !

Itu saya sangat setuju. Seharusnya kita fokus kepada langkah-langkah penyelesaian, bukannya langkah-langkah mempolitikan isu ini. Ternyata pandangan politik saudara tersangat lah kebudak-budakan dan tidak berkematangan.Sangat lah memalukan

"Wasiat ayahku untuk semua"

1. Don't miss the prayers
2. Recite Al-quran frequently
3. Respect parents and teachers
4. Be friends with well mannered people
5. Always practice good manners

Aku

My photo
Dilahirkan di bumi yang penuh mitos dan lagenda. Membayangkan penduduknya bagaikan Jebat melawan sang penguasa.

Jumlah Yang Melihat dan Membaca

SHOUT OUT


ShoutMix chat widget

Followers