"Anak Jawa Di Kota Melayu"

Ini adalah karya dari anak muda yang menjaul nasi lemak dan laksa di Shah Alam. Ini cerita tentang skaptikal dunia...

lagu utk kaseh


Inilah Aku


Blog ini adalah Lambang Skaptikal Jasad & Nyawa

Renungan untuk aku


يا بنى آدم قد أنزلنا عليكم لباسًا يوارى سوآتكم وريشًا، ولباس التقوى ذلك خير


Ertinya : Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutupi auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian TAQWA itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian dari tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat ( Al-A'raf : 26)


1. Isu Perak senang aku katakan pertembungan antara rakyat dan golongan elit yang didokong oleh bangsawan-bangsawan feudal. Apa yang terjadi di Perak teringat aku ttg sejarah zaman gelap di Eropah. Dimana golongan tuan tanah dan golonagan Pendita telah memperbodohkan rakyat dengan menjual surat pengampunan supaya rakyat taat setia membuta tuli dengan mereka. Dengan kata lain, derhaka kepada pendita dan tuan tanah bermakna derhaka kepada jesus.

2. Semasa Firaun memerintah, Nabi Musa A.S, turut menderhaka dengan mengajak seluruh bani israel turut menderhaka dengan Firaun. Bermakna derhaka Nabi Musa A.S adalah derhaka kepada tuhan Amon Re (Tuhan Matahari). Begitu juga kisah Nabi Muhammad S.A.W apabila membawa ajaran yang bertentangan dengan kepercayaan dan amalan masyarakat arab jahilaih di Mekkah, Abu Jahal, Abu Lahab bapa saudara nabi mendakwa Rasullulah membawa ajaran yang sesat dan menderhakai roh nenek moyang mereka.

3. Kisah derhaka di yang mengaitkan agama sehingga agama itu dijadikan bahan atau alasan untuk menghalal sesuatu tindakan telah lama bermula dan amalan ini sangat biasa diamalkan di kalangan umat Islam, Kejatuhan kerjaan Islam seperti Umayyah, Abasiyah dan Fatimiyah adalah disebabkan apabila rakyat mula menderhaka pemerintah akan mengaitkan mereka ini adalah menderhaka kepada tuhan. Itulah alasan sang pemerintah untuk mengukuhkan kedudukan mereka dengan manjadikan agama sebagai alasan walhai suruh terjemahkan surah Fatihah pun tak mampu.

4. Kini kisah derhaka sudah terjadi di negeri kelaharian aku, siapa yang menderhaka perintah sultan bermaka mereka turut menderhaka perintah Allah. Mala golongan elit yang jahil tentang al-quran dan malah menolak hadis tiba-tiba menjadi alim dan mula pandai bercakap tentang Al-quran dan Hadis.

5. Bagi aku...derhaka itu adalah sunnah nabi.... malah itulah title yang diperolehi para nabi dan para rasul dalam berdakwah.....apepun jangan jadi rakyat yg bodoh dan bangang setiap zaman...

0 comments:

"Wasiat ayahku untuk semua"

1. Don't miss the prayers
2. Recite Al-quran frequently
3. Respect parents and teachers
4. Be friends with well mannered people
5. Always practice good manners

Aku

My photo
Dilahirkan di bumi yang penuh mitos dan lagenda. Membayangkan penduduknya bagaikan Jebat melawan sang penguasa.

Jumlah Yang Melihat dan Membaca

SHOUT OUT


ShoutMix chat widget

Followers