"Anak Jawa Di Kota Melayu"

Ini adalah karya dari anak muda yang menjaul nasi lemak dan laksa di Shah Alam. Ini cerita tentang skaptikal dunia...

lagu utk kaseh


Inilah Aku


Blog ini adalah Lambang Skaptikal Jasad & Nyawa

Renungan untuk aku


يا بنى آدم قد أنزلنا عليكم لباسًا يوارى سوآتكم وريشًا، ولباس التقوى ذلك خير


Ertinya : Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutupi auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian TAQWA itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian dari tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat ( Al-A'raf : 26)

1. Ini cerita masa aku kat depan kedai aku tempoh harilah, tiba-tiba datang orang tua datang ke kedai bawak satu family, ada isteri, ada anak, ada menantu, ada cucu dan banyak lagi la. Kira-kira dalam 7 orang lah....

2. Kisahnya bermula apabila dia tanya, kedai ni owner dia Melayu, aku cakap yup Melayu...dan aku tambah lagi Melayu Islam lagi, Orang tua tu tanya, yang masak cina ke Islam. Aku jawab yang masaknya orang Indonesia dan ada orang Melayu tapi masih Islam lagi. Orang tua tu tanya lagi kat aku sambil belek-belek buku menu yang aku bagi tadi. Masuk belum lagi duduk dekat depan pintu sambil semua berdiri. Dia tanya HALAL tak masakan awak ni? aku jawab pastinya halal dan aku tunjukan sijil HALAL.... tak puas orang tua tu tanya lagi. Awak beli masakan ini pembekal melayu ke cina. Aku jawab dua-dua ada...aku pilih pembekal yang boleh harap. Dia hanya jawab "Ouhhh......"

3. Last-last penat aku berdiri, dan maybe penant juga dia berdiri, lalu dia kata "baik aku pergi kedai sebelah komfem owner n pekerjanya Melayu". Aku tanya, macam mana pakcik tu tahu kedai tu, kedai tu Melayu. Jawapan dia kata "Aku taulah sbb nama kedai tu nama Melayu...."Pak L**G Kopitiam". Aku pun jawab "ouh" dan aku tambah terima kasih dan datang lagi.

4. Dalam hati aku, kesian tengok pakcik tu, beria-ria nak makan kedai melayu, masakan di masak orang Melayu last-last pergi orang cina yang masaknya cina. HAHAHAHAHAHA...hanya terpengaruh dengan nama kedai saja dah kene tipu....dah lah semua pekerja myammar, entah mana nampak muka melayu pun aku tak tau.. Tak pelah pakcik, pakcik dh kene tipu dengan cina lagi...tengok nama terus hilang jati diri. Mudah kene tipu....

5. Ini salah satu cerita melayu kene tipu dengan org cina. walhal banyak lagi. Orang Melayu ni, kalau bercakap "marilah sokong bisnes orang melayu" tengok-tengok kalau membeli barang bukan dengan orang Melayu. Yang untungnya bangsa lain. Kesian melayu sejak zaman belum merdeka sampai la nie, asik kene tipu jek.....................kene tipu kat bumi sendiri pulak tu.

2 comments:

salam...sy mt mf....sy nk tye nie...sy jgk musykil...knpe encik pkai rantai?knape encik colour rmbut?sy ske bce blog encik,dgn ape yg encik utarakn dlm entry...tp encik tahu hukum bkn,lelaki xbleh pakai rntai...mt mf andai ptyaan dan teguran ini menyinggung hati..

yeke..tak perasan lak..takpe2 nati sy perbaiki.tqvm

"Wasiat ayahku untuk semua"

1. Don't miss the prayers
2. Recite Al-quran frequently
3. Respect parents and teachers
4. Be friends with well mannered people
5. Always practice good manners

Aku

My photo
Dilahirkan di bumi yang penuh mitos dan lagenda. Membayangkan penduduknya bagaikan Jebat melawan sang penguasa.

Jumlah Yang Melihat dan Membaca

SHOUT OUT


ShoutMix chat widget

Followers