"Anak Jawa Di Kota Melayu"

Ini adalah karya dari anak muda yang menjaul nasi lemak dan laksa di Shah Alam. Ini cerita tentang skaptikal dunia...

lagu utk kaseh


Inilah Aku


Blog ini adalah Lambang Skaptikal Jasad & Nyawa

Renungan untuk aku


يا بنى آدم قد أنزلنا عليكم لباسًا يوارى سوآتكم وريشًا، ولباس التقوى ذلك خير


Ertinya : Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutupi auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian TAQWA itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian dari tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat ( Al-A'raf : 26)

1. Aku sebenarnya malas nak pikir pasal politik atau pun pasal tanah air aku sekarang nie. Sekarang ni aku mmg tak ada mood nak beri komen atau apa2 pendapat tentang semua tu. Letih, sakit, sedih, kecewa dan banyak lagi perasaan negatif semua lekat dikat hati dan kepala otak aku sekarang nie.

2. Tapi disebabkan rasa tanggungjawab dan semamngnya aku ni suka memberi respon dengan apa yang berlaku jadi aku cuba lawan perasaan aku tu. Masa kecil2 dulu aku teringat lagi, ada orang tua pernah pesan dekat aku. Kalau kita sentiasa kecewa dan sedih maka syaitan mudah lekat dihati kita. Dalam hadis Nabi S.A.W "Kurang iman seseorang itu selagi ianya tidak diuji". So aku kene cuba buat2 cool walaupun hati aku dh mmg beku.

3. Ali dan bising, budak2 lain pun dh bising..asal aku cakap kisah cinta2 ni..meh aku bagi jawapannye. Ini blog aku. aku punye suka la....!!! tapi tak kisahlah ada benda ilmiah aku nak kongsi bersama iaitu respon aku mengenai isu-isu yang berlaku di tanah air ku. Aku tinggalkan sekejap soal sayang aku kat dia nie...

4. Kisah skandal gambar bogel exco selangor yang masih belum kahiwn. Di katakan bekas kekasihnya (tak sangka melayu rupanya xbf dia) menangkap gambar separuh bogel dia semasa dia nyenyak tidur. Bagi aku kisah ini sama jek cerita kisah skandal video sex Chai Soi Lek dengan kawan dia di hotel. Kedua-duanya adalah melibatkan moral.....

5. Walaupun Ketua Penerangan PAS Mahfuz Omar, bersungguh-sungguh membezakan isu Eli dan Soi Lek dengan alasan Eli melibatkan privace manakala Soi Lek melibatkan moral sex. Bagi aku PAS jangan mengadaikan prinsip demi menjaga kepentingan politik. PAS seharusnya lebih faham bahawa isu ini melibatkan moral. Persoalanya, bagaimana pic bogel itu boleh ditangkap bekas kekasihnya? Bagaimana bekas kekasih Eli boleh berada didalam rumah didalam keadaan Eli begitu SEXY? Dan tak kisah ke Eli berbogel di dalam rumah sedangkan dia tahu didalam rumahnya itu ada teman lakinya? Tak perlu memberi alasan yang panjang, semua orang boleh menduga sejauhmanakah hubunagn mereka. Budak sek rendah pun boleh tau...so PAS jangan buat macam rakyat Malaysia ini bodoh sgt. Jangan meniru gaya UMNO yang selama ini telah memperbodohkan rakyat Malaysia.

6. Mungkin bagi agama Eli ini tinggal berdua-duaan antara lelaki dan perempuan yang belum berkahwin tak salah. Tapi dari sudut moral Eli telah memberi signal atau contoh sebagai pemimpin malahan di negara Islam bahawa dia sendiri juga tidak kisah sekiranya anak-anak muda dan generasi akan datang tinggal bersekedudukan. Secara ringkasnya bila dah berdua-duan komfem akan berzina. Bahaya remaja Islam turut mengikut jejak langkah ini. Kerajaan telah bersusah payah membenteras pembuangan bayi dan hamil diluar nikah...tapi pemimpian-peminpin di dalam kerajaan pula membuat perangai yang sama... Seharusnya mereka ini bila bercakap tengok cermin dahulu.

7. Tindakan seorang pemimpin yang bertudung labung dibelakang Eli kerana menunjukan sokongan kepada Eli ada sesuatu yang jijik dan menghinakan mereka yang bertudung labuh. Dulu semasa Soi Lek membuat pengakuan dibelakangnya terdapat 3 orang melayu bersongkok. Maka PAS dengan lantas mengutuk mereka, malahan pengikut-pengikut PAS juga turut menyumpah mereka. Tapi apa jadi dengan kes Eli ini...mana hilangnya semangat itu. Sbb satu bendera maka prinsip pun digadaikan.

7. PAS perlu sedar bahawa mereka bukan membuat pakatan dengan golongan yang mempunyai fikrah yang sama. PAS didalam menunbangkan kerajaan munafik, PAS telah bekerjasama dengan golongan yang Fasik dan Kafir. Secara ringkasnya PAS perlu berhati-hati bila memberi sokongan agar PAS tidak mengadaikan prinsip perjuangan amal makruf wa nahi mungkar " menegak yang kebaikan dan mencegah kemungkaran". Sekali lagi Pakatan Rakyat jangan membezakan soal mangsa pengannayaan atau sebagainya kerana ini adalah soal moral. Rakyat perlukan pemimpin yang bersih bukan sekadar berwawasan. Pemimpin perlu mempunyai aspirasi rakyat bukan bertopengkan manusia tapi berhati lain.

8. Aku juga tak nafikan bahawa mungkin ini adalah salah satu tektik Najip, kerana sejak kebelakangan ini Najip dilihat begitu hebat dalam mencatur suasana politik Malaysia. Tapi PAS sesekali perlu cermin diri sendiri dulu, mana datang kelemahan itu. Tidak adik lahj kalau asik menuding jari terhadap UMNO. Asik tuduh-tuduh UMNO akhirnya yang untungnya UMNO sendiri bukannya PAS. Maka sudah tibanya PAS muhasaba diri kembali...malahan bagi aku, PKR tidak layak memimpin pakatan rakyat kerana mereka terdiri dari golongan-golongan yang Fasik. PAS jangan terperangkap dengan keadaan. Jangan aku umpamakan PAS "beruk dan badut" ..insyalalh kita ada masa untuk memperbaiki kesilapan yang ada....ingat mempertahankan kemenangan adalah lebih sukar dari memperolehi kemenagan.

9. Akhir kata...aku sayang Kamu dan Malaysia

0 comments:

"Wasiat ayahku untuk semua"

1. Don't miss the prayers
2. Recite Al-quran frequently
3. Respect parents and teachers
4. Be friends with well mannered people
5. Always practice good manners

Aku

My photo
Dilahirkan di bumi yang penuh mitos dan lagenda. Membayangkan penduduknya bagaikan Jebat melawan sang penguasa.

Jumlah Yang Melihat dan Membaca

SHOUT OUT


ShoutMix chat widget

Followers