"Anak Jawa Di Kota Melayu"

Ini adalah karya dari anak muda yang menjaul nasi lemak dan laksa di Shah Alam. Ini cerita tentang skaptikal dunia...

lagu utk kaseh


Inilah Aku


Blog ini adalah Lambang Skaptikal Jasad & Nyawa

Renungan untuk aku


يا بنى آدم قد أنزلنا عليكم لباسًا يوارى سوآتكم وريشًا، ولباس التقوى ذلك خير


Ertinya : Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutupi auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian TAQWA itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian dari tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat ( Al-A'raf : 26)

1. bila aku berjumpa dengan mereka yang berbeza dengan cara hidup aku...lalu aku bertanya..kenapa ko jadi mcm ni... jawabnya mudah saja "aku tak nak jadi munafik dan hiprokit aku tak nak tipu dengan diri aku dan orang lain. biarlah orang kata apa tapi aku tak ganggu hidup orang lain." Pastinya jawapan ini membuatkan aku terdiam dan tak tahu nak jawab apa..mmg ada betulnya tapi alasan ini hanya sekadar melapas batuk ditangga. Bagi aku baik org politik, artis, ilmuan atau orang2 biasa sering kali menggunakan alasan ini untuk menghalalkan matlamat mereka.

2. Satu hari aku berjumpa dengan seorg kawan aku (lelaki), aku tanya "kenapa ko minum arak?" jawab slamba dia "aku stress dengan kerja, dgn awek bla bla bla." Gatal lagi aku bertanya "lepas minum apa ko rasa, lega, sedap? jawab dia "aku lega..boleh tahanlah.... aku tanya lagi "ko tak malu ke ko minum arak depan org? jawab kawan aku tu "huh...wat apa aku nak hiprokrit berlagak baik alim, biar orang tahu siapa aku dari orang yang berlagak alim gi sembahyang pakai kopiah tapi minum jugak!!"...... wahhh pandai diri dia nak lepaskan diri dia.....

3. Pada hari yang lain, aku kenal dengan kawan aku (perempuan).. aku tanya "kenapa dh tak pakai tudung..dulu pakai skrg tak pakai? ...jawapan dia mmg telah aku duga.... tak nak hiprokrit. Tambah dia lagi "ko tengok lah ade jek yang paki tudung tapi berzina gi minum n bla2.." dan ditambah lagi "ko tau ada yang pakai tudung labuh tapi suka buat fitnah berlajak alim tapi dalam jubah da sorok laki bla bla....." huh....alasan lagi....

4. Ada satu hari tu aku jumpa lagi kawan aku yang lain (girl)....dia terkejut bila aku kata aku masih teruna........dia jawab "wei beb, kadang kita kene buat kerja haram gak..baik utk kesihatan...tak leh simpan air lama2" wahh dahsyat gila dia ni......terkejut aku....tapi bila aku tanya dengan dia "ko pernah buat ke?" mesti ar pernah baik kesihatan beb!!! tegas dia tanpa rasa malu dan bersalah.....aku gatal tanya lagi "ko tak takut ke?" jawab dia "apa nak takut kubur lain-lain lantak la...sekurang2 aku tak ada dosa jadi manusia munafik...umur dia baru 21....haihh rosak anak cucu adam....

5. Bagi aku apa jua alasan yg diberikan ianya hanya sekadar utk menghalalkan. Bagi aku..bukan aku sorg saja pernah mengalamai pekara mcm ni..aku rasa org lain pun pernah dgr alasan seperti ini.........................................malas aku nak ulas masalah ini. tapi bagi aku cukup sekadar bagi tahu mereka berada dijalan yang salah untuk menuju ke syurga....selagi ada hayat berubahlah, cukuplah mencipta alasan....walau ada sejuta alasan yang dicipta azab allah tetapi tak berubah.......

0 comments:

"Wasiat ayahku untuk semua"

1. Don't miss the prayers
2. Recite Al-quran frequently
3. Respect parents and teachers
4. Be friends with well mannered people
5. Always practice good manners

Aku

My photo
Dilahirkan di bumi yang penuh mitos dan lagenda. Membayangkan penduduknya bagaikan Jebat melawan sang penguasa.

Jumlah Yang Melihat dan Membaca

SHOUT OUT


ShoutMix chat widget

Followers