"Anak Jawa Di Kota Melayu"

Ini adalah karya dari anak muda yang menjaul nasi lemak dan laksa di Shah Alam. Ini cerita tentang skaptikal dunia...

lagu utk kaseh


Inilah Aku


Blog ini adalah Lambang Skaptikal Jasad & Nyawa

Renungan untuk aku


يا بنى آدم قد أنزلنا عليكم لباسًا يوارى سوآتكم وريشًا، ولباس التقوى ذلك خير


Ertinya : Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutupi auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian TAQWA itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian dari tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat ( Al-A'raf : 26)

1. Kali ni biarlah aku lari dari topik yang sebelum-sebelum ni, asik sembang politik tak best gak...betul tak? nak cerita apa yek? hemm aku ada benda nak cerita tapi tak tau nak start dr mana...tapi aku nak bagi tau malam nie aku rasa aku mcm orang yang bodo dan bangang....kalau korang nak tambah pun boleh...aku rasa diri aku mmg betul2 bodo...kalau kepala aku ni leh cabut nak jek aku sepak2....fuhhh gila imiginasi aku....

2. Elok jek aku rasa diri aku ni mcm org bodo lagi bangang mcm rasa kene hina jek..... maka bermula episod bodo aku pada malam nie..selepas aku bergayut dan menganggu diner seseorg aku letak telefon dan termenung sebentar. Kebetulan depan tel rumah aku ni ada cermin maka aku menatap cermin ..dan melihat wajah aku yang kadang2 aku rasa ensem, kadang aku rasa comel dan selalunya aku rasa diri aku ni mmg bodoh.......kenapalah aku xfaham2, kenapa dia wat mcm tu!!!...Eh, ade jerawat baru tumbuh kat muka aku..iss tambah bengang aku!! Tiba2 aku terdengar suara "Dik makan dik!!" rupa2nya mak aku panggil aku., dik tu nama manja aku kat kat rumah, walaupun pun aku dh umur 26 tapi keluarga aku tetap panggil dik, tapi yang lagi malang satu kampung sg lampam panggil aku "adik khir" sampai skrg..tension aku..... lagi tension budak2 kecik panggil aku adik gak...eee mmg bapak diaorg tak ajar pendidikan sivil kat rumah2....hemm takpelah aku wat dono jek..siap ari bulan mmg kene sekeh kepala budak2 nie.... ok balik pada cerita aku mlm nie....

3. Entahlah tiba2 aku tak de mood nak makan padahal akak aku beli sate punyalah banyak,..kalau kat KL aku dh melantak tapi skrg disebbkan sedih hati punya pasal aku terus kenyang...dalam hati aku pun berkata "patutlah orang sakit2 ni tak makan sbb dia sedih pikir pasal sakit dia terus jadi kenyang" boleh jadi petua untuk kurus badan nie..so sakitlah selalu huhuhuh...eh hepi pulak aku... aku tgh sedih skrg ni....kene wat rasa sedih balik wahh wahh wahh sedih sedih...ok dh sedih.

4. Aku cakap kat mak aku, "mak bila komp ni abg azhar nak betulkan, aku nak main tenet" mak aku kata lagi 2-3 ari abg azhar akan betulkan....badigol betul abg azhar...aku rasa dh 2 minggu aku cakap suruh betulkan...hemm takpelah.. so aku sedap kan hati aku... mybe abg azhar sibuk, almaklumlah pangantin baru sebulan..mesti byk hal. So jalan penyelesaiannya aku pinjam laptop akak aku, so aku pergi ar rumah dia kira2 setengah jam dari rumah aku...aku pinjam sekali broadbane celcom. Tapi sebelum tu Aku cakap kat mak aku, "Mak aku nak gi khemah malam ni" entah idea mana dtg aku terus cakap mcm tu..mak aku kata, "Apa kene dgn ko nie, malam2 nak khemah..nak khemah ngan sapa.." aku cakap kat mak aku, aku nak khemah sambil kiamulai kononya ar...padahal tahun lepas langsung tak bangung kiamulai.bangun nak kecing ada arr.... mak aku tak bagi tapi aku nak jugak sbb malam tu aku sedih dan rasa bengang sangat sangat...dh ar baru balik ipoh..... last2 aku berjaya yeyeyeyeye...eh suka pulak aku.. kembali pada emosi sedih..

5. Aku tak bawak hp, aku tgk hp pun rasa nak pijak2..tapi tak jadi sbb hp tu byk kenangan..so aku tinggal jek..(eh mana aku letak yek?).. aku start kereta dan terus pergi rumah akak aku sambil bawa peralatan perkhemahan.....sampai rumah akak aku..aku ketuk pintu, aku ckp "sowi kaco tido korang, aku dtg nak ada hajat..nak pinjam pc n broadbane celcom ko boleh tak? tak boleh pun kene boleh gak!!!....."tanpa byk soal kakak aku bagi dengan muka yg blur.....terus aku blah dr rumah akak aku.....sambil tu aku pikir kat mana aku nak khemah nie...ngan sapa aku nak khemah.. ha baru aku ingat kwn2 kampung aku...

6. Rumah pertama aku pergi rumah anjang, kat chenderong balai. "Semekom....semekom..." salam aku pada anjang...n anjang pun keluar.."wahh rindu aku kat ko anjang"..sambil cakap sambil peluk...dipendik kan cerita "aku ajak anjang temankan aku gi khemah malam ni kat sg perak" anjang jawab..."tak leh ar khir, napa tak ckp2 awal2 esok aku nak gi kait sawit"..so aku blah...aku pikir sapa lagi kawan aku yg ada yek..aku ramai kawan tapi kawan yg betul2 kawan sikit jek... Tiba2 aku terfikir jamal..terus aku pergi rumah jamal, 30 minit sampai rumah jamal kat teluk intan... Malangnya Jamal pun tak dapat nak join plan aku....aku dh lah tgh sedih nie..haih kwn2 aku pulak busy.,.yelah aku pun satu buat plan mengejut..so pengajarannya dr apa yg berlaku janganlah buat plan last2 minit tapi kalau study last2 minit kompen berjaya malah cemerlang lagi..... tapi kalau buat kerja last2 minit mmg hampeh...ingat tu~~~ (gaya upin dan ipin)
7. Akhirnya aku batalkan saja niat aku nak berkhemah kat sg perak....nak gi sorg2 aku ni penakut...maka aku pulang, sambil bawa kereta sambil aku kenangankan diri aku..mcm2 aku fikir yang pastinya sayang aku asik menambah....kalau dulu satu tapi skrg dh berjuta2 tan sayang yang aku tanggung. huh sayang, apa yang aku merepek nie.. sori2. Tapi aku betul2 sedih dan mengelamun sambil membawa kereta dengan keadaan tawaduk dan berhati2. Tapi betul gak kempen keselamatan jalan raya "ingatlah org tersayang semasa memandu" maka sepanjang perjalanan tak ada muka lain yang aku nampak....hanyalah muka org yg aku syg dia dia dia dia dan dia....muka aku pun aku kata muka dia....
8. Tiba2 aku haus, aku singgah kedai kak timah gemuk...alahai ramai pulak budak2 kampung lepak situ. Turun dari kereta semua terkejut tgk aku n sambut aku bagaikan Presiden Amerika yang dtg...yelah aku dh lah lama tak balik kg,Sebenarnya diaorg ni semua suka kat aruwah ayah aku...maka aku ni dpt lah tempias sikit...Lepak situ, banyak pulak tanya soalan org kampung nie..letih aku jawab, tak habis jawab soalan tadi, soalan lain pulak dtg.....bengang aku!!! diaorg tak tau ke yg aku ni tgh sedih, tengah bengang, tengah rindu, tengah sayang, tengah mengharap, tengah cintakan seseorg, tengah rasa bodo, tengah rasa hina, tengah rasa sayang, tengah rasa cinta yang sgt2..(eh ulang ayat pulak..),....tangah rasa panas, tengah rasa haus dan banyak tengah lah..dh lah aku kat tengah2 depa semua ni panas tau tak....tak kene kipas aku..suh suh suh jauh jauh!!!!..
9. Tapi tu dalam hati jek..dr luar aku sekadar senyum kambing yg mcm nak kene sembelih..... entah malaikat mana yang hasut aku...tiba2 punyalah baik aku..belanja satu warung tu...perghh aku mmg tak sedar apa yg aku buat, mybe sbb aku dh geram dan sedih........... malam tu jek zakat aku kat diaorg sebanyak RM 200...bodo betul budak2 ni ... tau jek aku belanja terus minta benda yang mahal2.....adeh2..dh lah tak baik ungkit....hilang pahala..........
10. Start kereta utk pulang rumah aku.....sampai rumah, haih segan pulak dgn mak aku yelah tadi beria2 nak khemah kat luar...dh lah jam dekat pukul 1, lampu rumah aku pun dh gelap...kesian nak gerak kan mak aku..... so nampaknya matlamat nak berkhemah tercapai...aku pasang khemah depan rumah aku.... tak jadi khemah kat sg perak pun takpelah janji aku khemah........sambil membawa hati yang sedih dan rindukan seseorg aku pun rest dan mengenangkan nasib aku......sebelum aku tido aku baca doa, bukan doa tido tapi doa lain, ini doa org dalam keadaan sedih sbb rindu kat seseorg "Ya Allah kalau dia diciptakan untuk aku, kau tetapkanlah sayang aku dan tabahkan hati. Kau bukalah hati dia untuk aku. Tapi kalau dia bukan tercipta untuk aku kau lupakan dia dalam ingatan aku....bla bla bla". Panjang doa aku sebenarnya....tapi dalam doa tu aku berulang kali menyebut "ya allah kau selamatkanlah dan peliharalah dia dan jauhkanlah sifat dukacita." Sbb apa aku sebut benda tu berulang2 kali, sbbnya kalau ikutkan hati aku, aku nak jaga dia selalu, kalau dia ada depan mata aku,aku akan salu care pasal dia n buat dia hepi selalu tp masalanya aku jauh..so aku harap pada Allah saja yang menjaga keselamatan dia..nak harap kat orang lain, mmg aku tak percaya langsung, .....apepun aku sgt risaukan dia sbb aku sgt sygkan dia.....sampai aku kdg2 lupa pasal diri aku sendiri. Habis doa tu, aku pun mula nak lelap.. Tapi dh dekat sejam aku tak lelap....sbb aku mmg asik fikirkan kan dia.............Ya Allah kenapalah aku jadi mcm nie...aku betul2 sygkan dia.....apalah dosa aku smpi susah sgt aku nak dptkan dia. kadang2 antara diri aku dan diri dia aku pun konfius mana aku lebih syg..............kalau ko tanya skrg ni jawapan aku..aku lebih sayangkan diri dia.... haih.,,rasa nak pergi Palestin jek...nak gi tembak yahudi bodo semua tu..puas hati aku....kalau mati, mati syahid (insyallah).. bila mati tak lah aku pikir pasal dia...cuma aku pikir apa yang aku nak jawab kat malaikat mukar dan nakir...salah jawab kene tibai...betul jawab alahai..bahagia aku.....................
11. Sbb aku tak leh tido..aku duduk dan tgk persekitaran aku...."Ha ada laptop pun!!" aku tekan butang on...lepas tu terus buka blog aku...dan akhirnya aku taip lah blog ni...untuk luahkan apa yang rasa..................................yeke? eh tak tak...tak de siapa pun tahu apa yang aku rasa. hanya aku dan Allah jek yg tau aku rasa..... Aku kadang2 rasa apa yang aku buat mcm memaksa dia, tak baik aku ni!!! (sambil ketuk kepala)... aku tak tau mana yang terbaik untuk diri aku dan diri dia tapi aku semamgnya akan terus setia syg dga dia.....wahh jiwang siut(dlm hati)..lantak la!!! (tiba2 aku menjerit).......................... haih rasa mcm nak nyanyi lah pulak..hemmmmmmm. Ha ada lagu best.. lagu ni betul2 kene dgn dia so sila nyanyi beramai2 mengikut irama dan melodi yg dibenarkan k.... 1 2 3........
"Kau begitu sempurna, dimata ku kau begitu indah, kau membuat diriku akan selalu memujamu, disetiap langkahku, ku kan selalu memikirkan dirimu tak bisa ku bayangkan hidupku tanpa cintamu, janganlah kau tinggalkan diriku, tak akan mampu menghadapi semua, hanya bersamamu ku akan bisa, kau adalah darahku, kau adalah jantungku, kau adalah hidup, lengkapi diriku. oh sayangku kau begitu sempurna................sempurna..owh ouwh."
Mmg tepat sekali...aku pernah nyanyikan untuk dia, suara aku yang tak sedap ni dia bagi bintang 4.8.9 bintang..... hemm aku pun tak faham..apa jenis bintang tu... tapi bagi aku dia tetap sempurna..cewah!!!
12. Korang tau apa yg aku rasa skrg? hemm...............baik aku terus terang....sebenarnya aku rasa dh nak ngantok dh...............................aku harap malam ni aku mimpi yang indah2....akhir kalam...ayg kalau ko baca blog aku nie..aku nak ckp kat ko..ayg aku cintakan ko, jom kita kawin....(akulah orang yang paling beruntung kat dunia nie...eh tak tak silap2...yang betulnye aku lah orang yang paling beruntung seluruh carkawala dan alam semesta...itu pun kalau aku dpt ko)

1 comments:

hehehhe... aku doakan ko dpt si ayg ko tu ek... insyaAllah klau die diciptakan untuk ko xkan larinyer... tapi kalau die bukan tuk ko,ko kejar camner pun die tetap takkan jadi milik ko... so berdoalah... solat istikharoh pohon petunjuk!!!!!! wslm

"Wasiat ayahku untuk semua"

1. Don't miss the prayers
2. Recite Al-quran frequently
3. Respect parents and teachers
4. Be friends with well mannered people
5. Always practice good manners

Aku

My photo
Dilahirkan di bumi yang penuh mitos dan lagenda. Membayangkan penduduknya bagaikan Jebat melawan sang penguasa.

Jumlah Yang Melihat dan Membaca

SHOUT OUT


ShoutMix chat widget

Followers