"Anak Jawa Di Kota Melayu"

Ini adalah karya dari anak muda yang menjaul nasi lemak dan laksa di Shah Alam. Ini cerita tentang skaptikal dunia...

lagu utk kaseh


Inilah Aku


Blog ini adalah Lambang Skaptikal Jasad & Nyawa

Renungan untuk aku


يا بنى آدم قد أنزلنا عليكم لباسًا يوارى سوآتكم وريشًا، ولباس التقوى ذلك خير


Ertinya : Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutupi auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian TAQWA itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian dari tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat ( Al-A'raf : 26)


1. 28 Mac ni adalah kampen untuk mengatasi kepanasan global yang dianjurkan WWF. Motif utama kampen ini, kalau tak silap aku memberi kesedaran kepada masyarakat baik yang cerdik mahupun yang bodoh atau mmg sentiasa diperbodohkan supaya sedar bahawa pengunaan dan pembaziran tenaga yang berlebihan selama ini secara tidak langsung telah memberi kesan terhadap kenaikan suhu dunia. 60 minit tanpa lampu , diharapkan dapat memberi impak. Tentang bagaimana kita menilai sumber tenaga yang sedia ada. Begitulah objektifnya....

2. Sebenarnya bukan Malaysia negara pertama yang startkan benda ni tetapi adalah bermula di bandaraya metropolitan Sydney pada tahun 2007. Kempen ini telah mendapat sambutan baik apabila seramai 2.2 juta penguhi Sydney menutup lampu baik di rumah mahupun di permis perniagaan. Kemudian pada tahun 2008 sebanyak 35 buah negara turut terlibat menjayakan program ini dengan penglibatan sebanyak 50 juta penduduk dunia. So kali ini adalah kali ketiga kempen ini dilancarkan dan Malaysia buat pertama kali melibatkan diri dalam program ini. Kempen tahun ini, melibatkan 75 buat negara dengan penglibatan 538 kotaraya seluruh dunia termasuk Kuala Lumpur. Malaysia menggunakan arits-arits sbgi ejen dlm kempen ini...walhal mereka pun bukanlah betul sangat dalam menjaga alam sekitar.


3. Aku sokongan kampen ini, dan aku pun akan terlibat dalam kampen ini. Cuma bagi aku kepanasan global yang berpunca daripada lampu ini adalah satu masalah yang sebesar ANAK IKAN BILIS. Walhal punca yang sebenar atau sebesar ikan jurang atau paus masih lagi berleluasa. Sebenarnya salah satu punca terbesar kepanasan global ini adalah berpunca dari sikap masyarakat yang merokok. Walaupun asapnya tidak sebesar asap kemenyean atau asap kereta namun sekiranya 10 000 perokok menghisap rokok secara serentak dalam kawasan yang sama cukup untuk meningkatkan suhu kepanasan dalam kawasan tersebut. Namun jumlah perokok yang dianggar diseluruh dunia menhampiri satu bilion.

4. Nak suruh berhenti merokok, adalah sukar kerana rokok ini umpama dadah yang HALAL.. Tapi cukur sekadar kampen berhenti merokok 60 minit, komfem bukan suhu kepanasan global akan rendah dengan mendadak malah mengembalikan kesihatan seluruh penduduk dunia.

5. Tapi kenapa kampen seperti ini tidak dilancarkan? Jawapanya sbb orang yang terlibat dalam kampen ini pun turut kaki rokok. Lihat saja artis Malaysia yang beria-ia untuk kampen ini. Kebanyakan semuanya kaki perokok baik perempuan mahupun lelaki. So kalau kampen merokok ini dilancar komfem mereka tak join. Mungkin bagi mereka tinggalkan solat tak apa tapi rokok jangan sekali kali...

6. Itulah pemikiran rakyat ku...sentiasa melihat benda yang sebesar ranting-ranting, Walhal dahan yang besar yang menjadi asas kepada permasalahan ini langsung tidak terfikir....

7. Tolonglah jangan tambah manusia bodoh di MALAYSIA ini lagi!!!!!

ps: dengan kata lain dr dok beria-ria kampen tutup lampu selama sejam apa kata korang kampen jangan merokok selama sejam.. lagi bagus... udara pun segara kesihatan ko dan kitaorn pun terjamin.. korang punya pasal la... kitaorg yg tak merokok nie mati cpt.. korang mati lambat,... bodoh!!!!!

- hehehe kwn aku yg merokok jgn marah yek. Ini idea aku.. nk kutuk aku boleh jek-

1 comments:

betul3...kempen stop rokok...sejam pon jadi la. hampeh tol sbb kita yg xsmoke mati dulu...

"Wasiat ayahku untuk semua"

1. Don't miss the prayers
2. Recite Al-quran frequently
3. Respect parents and teachers
4. Be friends with well mannered people
5. Always practice good manners

Aku

My photo
Dilahirkan di bumi yang penuh mitos dan lagenda. Membayangkan penduduknya bagaikan Jebat melawan sang penguasa.

Jumlah Yang Melihat dan Membaca

SHOUT OUT


ShoutMix chat widget

Followers