"Anak Jawa Di Kota Melayu"

Ini adalah karya dari anak muda yang menjaul nasi lemak dan laksa di Shah Alam. Ini cerita tentang skaptikal dunia...

lagu utk kaseh


Inilah Aku


Blog ini adalah Lambang Skaptikal Jasad & Nyawa

Renungan untuk aku


يا بنى آدم قد أنزلنا عليكم لباسًا يوارى سوآتكم وريشًا، ولباس التقوى ذلك خير


Ertinya : Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutupi auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian TAQWA itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian dari tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat ( Al-A'raf : 26)

1. Percayakah, kita sebenarnya mampu kembali pada zaman silam atau dengan kata lain "back to future". Kalau soalan ini ditanya dikalangan ahli sains atau mereka yang belajar dalam aliran sebilang besar akan berkata mustahil. Namun bagi aku yang sememangnya bukanlah seorang yang tahu tentang ilmu sains tulen atau kejuteraan tapi aku yakin kita mampu kembali pada masa silam. Sudah akan cakapkan sebelum ini, kalau golongan yang berpendidikan falsafah bercakap tentang sains sememangnya diluar ke akalan manusia atau benda yang tidak logik. Aku suka dengan cara pemikirian golongan-golongan falsafah terdahulu seperti Socrates, Aristotle, Plato, Lenardo De Vinci dan ramai lagi mereka bukan sekadar memikirkan soal manusia dan kehidupan tetapi mereka turut memikirkan tentang teknologi dan sains. Begitu juga dengan cendiakawan-cendikawan Islam seperti Ibnu Sina, Ibn Jabbar, Ibnu Rush, Ibnu Khaldun dan sebagainya bukan sekadar tebal ilmu agamanya seperti al-quran dan hadis namun hebat dari sudut ilmu sains dan teknologi. Malahan cendiakan-cendikawan ini turut mencipta pelbagai ilmu yang kita pelajar sehingga ke hari ini.

2. Lenardo De Vinci, pernah bercakap lebih kurang beginilah "aku adalah ahli seni dan falsafah, aku hanya menciptakan idea untuk manusia, tetapi yang menrialisasikan idea itu bukan aku, tetapi manusia yang berada dalam bidangnya". Dengan kata lain, ahli falsafah memberi idea tetapi ahli sains yang menrialisasikan idea tersebut. Sebagai contoh, Lenardo de Vinci adalah manusia pertama yang mengilhamkan manusia mampu terbang melalui lakaran lukisanya. Menurut Lenardo De Vinci, asas untuk manusia boleh terbang adalah perlunya adanya kepak. Maka sehingga hari ini kita dapat lihat semua jenis kapal terbang termasuk kapal terbang kertas mampunya kepak. Pada ketika zaman Lenardo De Vinci, masyarakat mengatakan tidak logik malahan idea gila kerana ketika itu manusia belum dapat melihat kebenaran sesuatu idea tersebut. Namun setelah berkurun lakaran Lenardo De Vinci itu tersimpan, maka terdapat ahli-ahli sains cuba menralisasikan idea tersebut sehingga berjaya mencipta kapal terbang. Malah kapal terbang yang dicpta pada hari ini mampu terbang ke ruang angkasa so tak mustahil satu hari nanti kapal terbang atau kenderaan lain mampu menjadi seperti dalam cerita "Transformers". Bagi aku teknologi tiada noktah dan tiada yang mustahil!!!

3. Kembali kepada perbincangan kenapa aku percaya yang kita mampu kembali pada zaman silam. Asasnya senang saja iaitu Cahaya matahari yang kita rasakan itu adalah cahaya pada 8.5 minit yang lepas. Maksudnya kita mampu merasa sesuatu benda yang berbentuk fizikal atau nyata walaupun benda tersebut sudah lama berlalu. Oleh itu bagi aku untuk kembali kepada masa silam kita perlu mempunyai kelajuan yang mampu mengatasi kelajuan cahaya. Pada hari ini mmg tiada satu teknologi pun yang mampu mengatasi kelajuan cahaya, namun tidak mustahil untuk kita capai teknologi tersebut. Sekiranya cahaya dari matahari untuk sampai ke bumi dalam masa 8.5 minit dengan jarak antara keduanya ialah 149 juta kilomiter maka perlu adanya teknologi kejuteraan yang mampu menandingi kelajuan cahaya tersebut untuk kembali pada masa silam. Sekiranya kita dapat menyamai dan menandingi kelajuan cahaya maka kita boleh kembali ke masa belakang sekurang-kurangnya 8.5 minit yang lepas, tetapi kalau kita lebih laju dari cahaya maka kita mampu pergi lebih jauh lagi ke zaman silam.


4. Persoalanya sekarang mampukah kita mencipta teknologi yang dapat menyamai atau menandingi kelajuan cahaya. Bagi aku lambat laun manusia pasti akan mencipta teknologi seperti itu. Mungkin bagi sebagahagian besar masyarakat akan mengatakan idea aku ini tidak logik atau mustahil, malahan ada yang mengatakan ini idea org gila dan terpengaruh dengan Doraemon. Bagi aku pula, masyarakat yang berkata seperti itu adalah masyarakat yang pikirannya hanya terikat pada apa yang mereka lihat dan mereka tahu. Mereka sekadar menilai teknologi yang ada pada masa ini, namun pada masa akan datang..maksud aku 50 tahun akan datang pasti teknologi kita juah dari luar biasa malah diluar jangkaan kita. Contohnya seperti kisah Nabi Nuh dengan bahteranya, kaum-kaumnya malahan anak dan isterinya mempersendakan dan mengatakan baginda orang gila kerana membina bahtera di tengah-tengah padang pasir walhal tiada laut atau sungai dikawasan berdekatan, malahan jauh sekali untuk banjir di tengah-tengah padang pasir. Namun dengan kuasa Allah telah menenggelamkan seluruh dunia, maka mati sia-sia lah bagi yang menolak ajaran dan arahanya. Kerana apa kaum nabi nuh menolak seruan nabi nuh untuk menaiki bahtera tersebut. Kerana mereka melihat mustahil pada keadaan sekarang akan berlakunya banjir kerana kawasan mereka terletak dikawasan padang pasir dan pergunungan serta juah dar laut dan sungai. Moralnya dari cerita ini, janganlah kita mudah menolak sesuatu perkara kerana tiada yang mustahil didalam dunia ini kecuali mati hidup semula dan tua menjadi muda.

5. Gelung Hitan atau lebih dikenali sebagai Black Hole yang terdapat diruang angkasa adalah satu-satunya kuasa yang mampu menandingi kelajuan cahaya. Black Hole berfungsi menyerap segala apa yang ada disekitarnya yang akhirnya hilang entah kemana. termasuk cahaya Terdapat ahli astronomi yang percaya bahawa dengan adanya gelung hitam ini kita mampu lari dari masa sekarang. Namun sanggup kah kita mendekati Black Hole tersebut, tak pasal2 kita disedut dan mati tiada berkubur..Namun bagi aku kita mampu mengambil ciri-ciri yang ada pada black hole tersebut untuk kita kembali pada masa silam. Natilah ada masa aku cerita apa itu Black Hole..

Black Hole

6. Bagi aku terdapat 2 asas utama untuk kita kembali ke zaman silam, Pertama kita perlu adanya teknologi yang lebih pantas atau sekurang-kuranya menyamai kelajuan cahaya. Kedua kita perlukan unsur-unsur kegelapan kerana dengan kegelapan memudahkan lagi pergerakan kerana cahaya mampu diserap oleh warna hitam, lagipun Black Hole adalah berwarna hitam.

7. Okla sebenarnya banyak lagi yang aku nak ceritakan pasal mengembara ke zaman silam, insyalalh aku akan memberikan bukti-bukti dan fakta yang sebenarnya kita mampu kembali ke zaman silam. Ohya sebelum itu bagi mereka yang berfikir bahawa sekiranya kita kembali ke zaman silam kita akan mengubah sejarah...bagi aku itu kata-kata itu boleh dipertikaikan kebenaranya. Bagi aku sejarah tetap sejarah dan sejarah tidak boleh diubah..walaupun kita mampu kembali ke zaman silam, namun sejarah tak akan mampu kita ubah.

8. Jom kembali ke zaman silam...

0 comments:

"Wasiat ayahku untuk semua"

1. Don't miss the prayers
2. Recite Al-quran frequently
3. Respect parents and teachers
4. Be friends with well mannered people
5. Always practice good manners

Aku

My photo
Dilahirkan di bumi yang penuh mitos dan lagenda. Membayangkan penduduknya bagaikan Jebat melawan sang penguasa.

Jumlah Yang Melihat dan Membaca

SHOUT OUT


ShoutMix chat widget

Followers