1. Hari ini teringin sekali aku nak mengajar sejarah kepada mereka yang masih menyokong dasar PPSMI ini agar meraka sedar barah atau kanser yang wujud dalam bangsa kita perlu dicegah sebelum menjadi semakin parah. Kanser PPSMI ini bukan wujud dengan sendirinya tetapi hasil ciptaan sang penguasa. Aku harap post aku kali ini akan dibaca oleh sang penguasa di atas sana khususnya Dato Sri Hishammudin yang lemah gemalai itu. Walaupun dia Menteri Pendidikan tetapi dia juga perlu didik oleh rakyat supaya tidak menjahanamkan pendidikan generasi kita. Dengan kata lain, dia tetap manusia, aku juga manusia, dan kamu yang membaca pun adalah manusia. Manusia tidak dapat lari dari kesilapan dan kesalahan. Nabi pun pernah bersabda "berilah peringatan, sesungguhnya peringatan itu amat berguna kepada orang yang mukmin". So bila org dah bagi peringatan dan nasihat janganlah degil dan keras kepala.. Seperti kata bidalan nasihat itu adalah tanda sayang. So maknya aku sayang Hishammudian dan aku sayangkan seluruh rakyat Malaysia..muah muah muah...
2. Telah aku katakan sebelum ini, malah sering aku ingatkan bahawa sejak bermulanya tamadun manusia di dunia ini sehingga ke zaman ini masih belum terdapat mana-mana negara yang maju dengan mengambil bahasa asing ke negaranya untuk dijadikan bahasa pengantaraan. Perancis, Jerman, Britain, Itali, Russia, Korean Utara, Korea Selatan, Taiwan, China, Jepun dan banyak negara lain membuktikan kemajuan mereka adalah berasaskan bahasa mereka sendiri. Thailand yang merupakan negara di Asia Tenggara yang mempunyai kadar penciptaan inovasi pertanian tertinggi sekali di gugusan Asia Tenggara turut menggunakan bahasa ibuanda mereka sendiri. Israel yang kita sedia maklumat kejahatanya, namun Israel sanggup mempertahankan bahasa ibuanda mereka iaitu Hebrew dalam dasar pemerintahan dan pendidikan mereka. Kerana Isreal percaya untuk terus mempertahankan bumi Israel, Israel perlu mempertahankan jati diri bangsa mereka seperti kata bidalan bahasa itu melambangkan bangsa. Israel juga adalah antara negara yang mempunyai kadar inovasi dan reka cipta tertinggi
3. Malahan dasar ini terbukti gagal dalam melahirkan rakyat yang berilmu dan negara yang maju. Ternyata india mengamalkan sistem pendidikan dalam Bahasa Inggeris sehingga bahasa Inggeris menjadi bahasa kedua terpenting yang termaktub di dalam perlembagaan di dalam negaranya gagal dalam menaik taraf hidup penduduknya. Oleh itu untuk bagi memahami betapa pentingnya bahasa ibuanda dipertahankan di dalam pendidikan, aku akan membincingakan satu persatu berdasarkan fakta sejarah. Jadi bagi mereka yang menyokong dasar PPSMI ini aku harap mereka dapat membuktikan yang dasar ini mampu melahirkan masyarakat yang berilmu dan negara yang maju. Jangan cakap berdasarkan hati dan perasaan, seolah-olah bila melihat budaya asing dari negara yang maju masuk ke negara umpama wahyu yang baru turun dari langit untuk kita pegang dan percaya sampai mati sehingga kita buang dan lupa jati diri dan budaya kita sendiri. Aku tidak salahkan rakyat malaysia kerana mereka tidak tahu fakta yang sebenarnya atau hakikat yang sebenar kerana budaya di Malaysia masyarakatnya sememangnya malas membaca dan mencari ilmu, itu memang tak boleh dipertikaikan lagi. Kalau mereka mahu ilmu dan maklumat cukuplah sekadar bertonggek di depan tv atau membaca akhbar yang kadang kala menipu dan memperbodohkan mereka.
INDIA
4. Negara Pertama yang aku mahu ceritakan adalah India. Kebetulan India adalah negara yang sering aku kaji tentang politik dan ekonominya. India memperolehi kemerdekaan dari British pada tahun 1947. Pada akhir tahun 2008 dicatatkan bahawa penduduk India yang berdaftar adalah seramai 1,147,995,904, kadar peningkatan penduduk India adalah yang terpesat sekali di dunia, kerana semasa tahun 2001 India mempunyai penduduk seramai 1,027,015,248 . Ini bermakna dalam masa kurang 8 tahun penduduk India bertambah melebihi 100 juta orang. India mempunyai dua bahasa rasmi iaitu bahasa Hindi dan Inggeris, walau bagaimanapun bahasa Inggeris lebih menonjol khususnya dalam urusan rasmi kerajaan dan pendidikan. India terkenal kehebatan pendidikanya dalam bidang perubatan. Penggunaan bahasa Inggeris hanya tertumpu di kawasan bandar manakala di kawasan luar bandar lebih cenderung penggunaan bahasa ibuanda. Dari sudut ekonomi India mempunyai kadar pertumbuhan ekonomi antara yang paling pantas di dunia, ini kerana India mempunyai tenaga buruh kedua terbesar di dunia iaitu seramai 516.3 juta orang. Malahan KDNK India adalah USD 1.089 trilion yang menjadikanya negara kedua belas terbasar ekonomi dunia. Pendapatan perkapita India pula adalah sebanyak USD 977 iaitu ke 128 di dunia. Menurut Goldman Sachs dari tahun 2007 hingga 2020 pendapatan KDNK India akan meninggak 4 kali ganda, ini bermakna India akan menjadi kuasa besar ekonomi sehingga mengatasi Amerika Syarikat pada tahun 2043.
5. Itu tadi cerita ttg kehebatan India. Namun disebalik kehebatan tersebut, India masih kekal menjadi antara negara termiskin di dunia. Ini adalah disebabkan sebahagian besar penduduk India hidup dibawah garis kemiskinan. Percaya atau tidak pada tahun 2005 seramai 85.7% penduduk India hidup dibawah paras kemiskinan iaitu lebih tinggi dari kemiskinan di negara-negara Afrika iaitu 80.5%. Kekayaan di India hanya berlegar-legar di kalangan mereka yang berkasta atasan dan golongan-golongan elit, manakala golongan bawahan terus merempat di bumi sendiri.
6. Persoalanya mengapakah keadaan begini boleh berlaku, salah satu faktor adalah kegagalan dasar pendidikan negara tersebut. Walaupun mereka dilihat berjaya dalam pendidikannya dalam bahasa Inggeris namun ianya berjaya di kawasan-kawasan bandar, keadaan ini jauh berbeza sekali dikawasan pendalaman dimana pelajar jauh tercicir dan akhirnya tidak layak melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi. Keadaan ini akan menyebabkan jurang kemiskinan rakyat khususnya kawasan bandar semakin kaya dan kawasan pendalaman semakin miskin. Selain itu juga dasar ini ternyata telah membeza-bezakan antara masyarakat bandar dan luar bandar, siapa yang lebih fasih bertutur inggeris maknanya dia lebih moden dan begitu juga sebaliknya.
7. Bagi aku keadaan ini sudah sama seperti di Malaysia, yang gila bertutur siang malam dalam bahasa Inggeris ini adalah mereka yang berada di kedudukan yang lebih tinggi seperti sang penguasa dan orang-orang kaya sehingga lupa akan asal usul jati dirinya. Oleh kerana dasar ini telah diamalkan sejak sebelum merdeka lagi India mencatatkan kadar inovasi dan reka cipta antara terendah sekiranya hendak dibanding dengan negara-negara yang menggunakan bahasa ibuanda dalam pendidikannya seperti Korea Selatan, Taiwan dan Jepun. Selain itu dasar ini telah menyebabkan sebahagian golongan elit di India sukar menulis dalam bahasa ibuanda mereka iaitu Hindi malah terdapat diantara mereka sudah tidak tahu bertutur dalam bahasa Hindi. Bagi aku pula, mentaliti orang Malaysia adalah sama dengan orang India kerana budaya mengkagumi budaya asing sangat menebal sehingga mereka berasa was was dan malu dengan budaya sendiri. Alasanya budaya asing itu adalah jauh lebih baik dan moden, kononya tak mahu digelar katak di bawah tempurung yang jumud dan ketinggalan zaman. Akhirnya disbbkan dasar ini India sehingga hari ini tidak mampu mengembalikan kegemilangan mereka seperti Tamadun Indus yang pernah mengegarkan dunia satu ketika dahulu.
JEPUN
8. Pertumbuhan ekonomi yang terlalu pesat selepas Perang Dunia II telah menjadikan Jepun sebuah negara yang terkaya di dunia dalam masa kurang 20 tahun. Sejak pembaharuan yang dilakukan oleh Maharaja Meji untuk menjadikan Jepun keluar dari negara feudal dan tradisional maka beliau telah menghantar golongan muda ke negara-negara luar khususnya eropah yang ketika itu eropah mengalami kepesatan teknologi dan kejuteraan. Pelajar-pelajar yang dihantar ke eropah mempunyai tanggungjawab yang besar dimana mereka perlu kembali dan mendidik rakyat Jepun serta mencipta teknologi berasaskan bahasa mereka. Golongan yang belajar ke luar negara berperanan menterjemahkan kembali teknologi dari bahasa inggeris atau bahasa asing kepada bahasa Jepun. Jepun menjadikan bahasa ibuanda mereka sebagai bahasa pengantar dalam pendidikan mereka seleari dengan sistem pendidikan di Jerman, Perancis dan British dimana pendidikan mereka berasaskan bahasa ibuanda mereka.
9. Hasilnya kadar literasi di Jepun meningkat 99.8% pada tahun 1990 dan 100.0% pada tahun 2000. Seramai 96% golongan pelajar di Jepun berjaya melanjutkan pelajaran ke peringkat universiti. Dasar pendidikan Jepun ini telah membawa kepada perubahan Jepun dari negara berasaskan pertanian kepada negara berasaskan industri. Selepas Perang Dunia I, Jepun mempunyai kadar inovasi dan ciptaan yang tertinggi khususnya dalam sektor automobil dimana Jepun dalam masa setahun berjaya lebih 100 jenis ciptaan baik untuk ketenteraan mahupun awam. Sehingga ke hari ini Jepun masih mengekalkan bahasa ibuanda senagai bahasa pengantar malah mana-mana syarikat multinasional jepun yang melabur di luar negara contohnya Sony dan Canon turut menjadikan bahasa Jepun sebagai bahasa utama mereka berbanding bahasa Inggeris. Lebih separuh rakyat Jepun tidak mampu bertutur dalam bahasa Inggeris namun mereka mampu membuktikan tanpa bergantungnya bahasa asing mereka menjadi antara kuasa utama ekonomi dunia. Sehingga negara kita sendiri telah memperkenalkan dasar pandang timur untuk mengambil Jepun dan Korea sebagai model untuk menjadi negara maju pada tahun 1983.
10. Bukan sekadar India yang gagal membuktikan dasar seakan PPSMI ini berjaya dalam membawa kepada kemajuan negara. Malahan sejarah telah membuktikan banyak negara yang telah gagal dengan dasar pendidikan yang mengambil bahasa asing sebagai bahasa pengantar. Persoalanya kenapa kita perlu ikut perkara yang terbukti kegagalangan sedangkan ada jalan lain yang ternyata dan terbukti berkesan dalam membawa kemajuan kepada negara. Kenapa pemimpin kita sanggup memperjudikan generasi kita semata-mata mengikut akal dan pemikiran mereka tanpa merujuk dan fakta yang sebenar. Aku lihat sekarang ni pun orang melayu mula rasa jijik dengan bahasa sendiri. Bila kata nak jom dengar lagu melayu atau filem melayu... tanpa rasa segan silu.. mereka akan berkata sori sikit.. melayu2 ni aku tak layan... walhal dia sendiri pun melayu. Ini lah melayu yang lupa daratan kerana pemimpinya pun juga turut lupa daratan.
11. Bahasa itu melambangkan bangsa
2. Telah aku katakan sebelum ini, malah sering aku ingatkan bahawa sejak bermulanya tamadun manusia di dunia ini sehingga ke zaman ini masih belum terdapat mana-mana negara yang maju dengan mengambil bahasa asing ke negaranya untuk dijadikan bahasa pengantaraan. Perancis, Jerman, Britain, Itali, Russia, Korean Utara, Korea Selatan, Taiwan, China, Jepun dan banyak negara lain membuktikan kemajuan mereka adalah berasaskan bahasa mereka sendiri. Thailand yang merupakan negara di Asia Tenggara yang mempunyai kadar penciptaan inovasi pertanian tertinggi sekali di gugusan Asia Tenggara turut menggunakan bahasa ibuanda mereka sendiri. Israel yang kita sedia maklumat kejahatanya, namun Israel sanggup mempertahankan bahasa ibuanda mereka iaitu Hebrew dalam dasar pemerintahan dan pendidikan mereka. Kerana Isreal percaya untuk terus mempertahankan bumi Israel, Israel perlu mempertahankan jati diri bangsa mereka seperti kata bidalan bahasa itu melambangkan bangsa. Israel juga adalah antara negara yang mempunyai kadar inovasi dan reka cipta tertinggi
3. Malahan dasar ini terbukti gagal dalam melahirkan rakyat yang berilmu dan negara yang maju. Ternyata india mengamalkan sistem pendidikan dalam Bahasa Inggeris sehingga bahasa Inggeris menjadi bahasa kedua terpenting yang termaktub di dalam perlembagaan di dalam negaranya gagal dalam menaik taraf hidup penduduknya. Oleh itu untuk bagi memahami betapa pentingnya bahasa ibuanda dipertahankan di dalam pendidikan, aku akan membincingakan satu persatu berdasarkan fakta sejarah. Jadi bagi mereka yang menyokong dasar PPSMI ini aku harap mereka dapat membuktikan yang dasar ini mampu melahirkan masyarakat yang berilmu dan negara yang maju. Jangan cakap berdasarkan hati dan perasaan, seolah-olah bila melihat budaya asing dari negara yang maju masuk ke negara umpama wahyu yang baru turun dari langit untuk kita pegang dan percaya sampai mati sehingga kita buang dan lupa jati diri dan budaya kita sendiri. Aku tidak salahkan rakyat malaysia kerana mereka tidak tahu fakta yang sebenarnya atau hakikat yang sebenar kerana budaya di Malaysia masyarakatnya sememangnya malas membaca dan mencari ilmu, itu memang tak boleh dipertikaikan lagi. Kalau mereka mahu ilmu dan maklumat cukuplah sekadar bertonggek di depan tv atau membaca akhbar yang kadang kala menipu dan memperbodohkan mereka.
INDIA
4. Negara Pertama yang aku mahu ceritakan adalah India. Kebetulan India adalah negara yang sering aku kaji tentang politik dan ekonominya. India memperolehi kemerdekaan dari British pada tahun 1947. Pada akhir tahun 2008 dicatatkan bahawa penduduk India yang berdaftar adalah seramai 1,147,995,904, kadar peningkatan penduduk India adalah yang terpesat sekali di dunia, kerana semasa tahun 2001 India mempunyai penduduk seramai 1,027,015,248 . Ini bermakna dalam masa kurang 8 tahun penduduk India bertambah melebihi 100 juta orang. India mempunyai dua bahasa rasmi iaitu bahasa Hindi dan Inggeris, walau bagaimanapun bahasa Inggeris lebih menonjol khususnya dalam urusan rasmi kerajaan dan pendidikan. India terkenal kehebatan pendidikanya dalam bidang perubatan. Penggunaan bahasa Inggeris hanya tertumpu di kawasan bandar manakala di kawasan luar bandar lebih cenderung penggunaan bahasa ibuanda. Dari sudut ekonomi India mempunyai kadar pertumbuhan ekonomi antara yang paling pantas di dunia, ini kerana India mempunyai tenaga buruh kedua terbesar di dunia iaitu seramai 516.3 juta orang. Malahan KDNK India adalah USD 1.089 trilion yang menjadikanya negara kedua belas terbasar ekonomi dunia. Pendapatan perkapita India pula adalah sebanyak USD 977 iaitu ke 128 di dunia. Menurut Goldman Sachs dari tahun 2007 hingga 2020 pendapatan KDNK India akan meninggak 4 kali ganda, ini bermakna India akan menjadi kuasa besar ekonomi sehingga mengatasi Amerika Syarikat pada tahun 2043.
5. Itu tadi cerita ttg kehebatan India. Namun disebalik kehebatan tersebut, India masih kekal menjadi antara negara termiskin di dunia. Ini adalah disebabkan sebahagian besar penduduk India hidup dibawah garis kemiskinan. Percaya atau tidak pada tahun 2005 seramai 85.7% penduduk India hidup dibawah paras kemiskinan iaitu lebih tinggi dari kemiskinan di negara-negara Afrika iaitu 80.5%. Kekayaan di India hanya berlegar-legar di kalangan mereka yang berkasta atasan dan golongan-golongan elit, manakala golongan bawahan terus merempat di bumi sendiri.
6. Persoalanya mengapakah keadaan begini boleh berlaku, salah satu faktor adalah kegagalan dasar pendidikan negara tersebut. Walaupun mereka dilihat berjaya dalam pendidikannya dalam bahasa Inggeris namun ianya berjaya di kawasan-kawasan bandar, keadaan ini jauh berbeza sekali dikawasan pendalaman dimana pelajar jauh tercicir dan akhirnya tidak layak melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi. Keadaan ini akan menyebabkan jurang kemiskinan rakyat khususnya kawasan bandar semakin kaya dan kawasan pendalaman semakin miskin. Selain itu juga dasar ini ternyata telah membeza-bezakan antara masyarakat bandar dan luar bandar, siapa yang lebih fasih bertutur inggeris maknanya dia lebih moden dan begitu juga sebaliknya.
7. Bagi aku keadaan ini sudah sama seperti di Malaysia, yang gila bertutur siang malam dalam bahasa Inggeris ini adalah mereka yang berada di kedudukan yang lebih tinggi seperti sang penguasa dan orang-orang kaya sehingga lupa akan asal usul jati dirinya. Oleh kerana dasar ini telah diamalkan sejak sebelum merdeka lagi India mencatatkan kadar inovasi dan reka cipta antara terendah sekiranya hendak dibanding dengan negara-negara yang menggunakan bahasa ibuanda dalam pendidikannya seperti Korea Selatan, Taiwan dan Jepun. Selain itu dasar ini telah menyebabkan sebahagian golongan elit di India sukar menulis dalam bahasa ibuanda mereka iaitu Hindi malah terdapat diantara mereka sudah tidak tahu bertutur dalam bahasa Hindi. Bagi aku pula, mentaliti orang Malaysia adalah sama dengan orang India kerana budaya mengkagumi budaya asing sangat menebal sehingga mereka berasa was was dan malu dengan budaya sendiri. Alasanya budaya asing itu adalah jauh lebih baik dan moden, kononya tak mahu digelar katak di bawah tempurung yang jumud dan ketinggalan zaman. Akhirnya disbbkan dasar ini India sehingga hari ini tidak mampu mengembalikan kegemilangan mereka seperti Tamadun Indus yang pernah mengegarkan dunia satu ketika dahulu.
JEPUN
8. Pertumbuhan ekonomi yang terlalu pesat selepas Perang Dunia II telah menjadikan Jepun sebuah negara yang terkaya di dunia dalam masa kurang 20 tahun. Sejak pembaharuan yang dilakukan oleh Maharaja Meji untuk menjadikan Jepun keluar dari negara feudal dan tradisional maka beliau telah menghantar golongan muda ke negara-negara luar khususnya eropah yang ketika itu eropah mengalami kepesatan teknologi dan kejuteraan. Pelajar-pelajar yang dihantar ke eropah mempunyai tanggungjawab yang besar dimana mereka perlu kembali dan mendidik rakyat Jepun serta mencipta teknologi berasaskan bahasa mereka. Golongan yang belajar ke luar negara berperanan menterjemahkan kembali teknologi dari bahasa inggeris atau bahasa asing kepada bahasa Jepun. Jepun menjadikan bahasa ibuanda mereka sebagai bahasa pengantar dalam pendidikan mereka seleari dengan sistem pendidikan di Jerman, Perancis dan British dimana pendidikan mereka berasaskan bahasa ibuanda mereka.
9. Hasilnya kadar literasi di Jepun meningkat 99.8% pada tahun 1990 dan 100.0% pada tahun 2000. Seramai 96% golongan pelajar di Jepun berjaya melanjutkan pelajaran ke peringkat universiti. Dasar pendidikan Jepun ini telah membawa kepada perubahan Jepun dari negara berasaskan pertanian kepada negara berasaskan industri. Selepas Perang Dunia I, Jepun mempunyai kadar inovasi dan ciptaan yang tertinggi khususnya dalam sektor automobil dimana Jepun dalam masa setahun berjaya lebih 100 jenis ciptaan baik untuk ketenteraan mahupun awam. Sehingga ke hari ini Jepun masih mengekalkan bahasa ibuanda senagai bahasa pengantar malah mana-mana syarikat multinasional jepun yang melabur di luar negara contohnya Sony dan Canon turut menjadikan bahasa Jepun sebagai bahasa utama mereka berbanding bahasa Inggeris. Lebih separuh rakyat Jepun tidak mampu bertutur dalam bahasa Inggeris namun mereka mampu membuktikan tanpa bergantungnya bahasa asing mereka menjadi antara kuasa utama ekonomi dunia. Sehingga negara kita sendiri telah memperkenalkan dasar pandang timur untuk mengambil Jepun dan Korea sebagai model untuk menjadi negara maju pada tahun 1983.
10. Bukan sekadar India yang gagal membuktikan dasar seakan PPSMI ini berjaya dalam membawa kepada kemajuan negara. Malahan sejarah telah membuktikan banyak negara yang telah gagal dengan dasar pendidikan yang mengambil bahasa asing sebagai bahasa pengantar. Persoalanya kenapa kita perlu ikut perkara yang terbukti kegagalangan sedangkan ada jalan lain yang ternyata dan terbukti berkesan dalam membawa kemajuan kepada negara. Kenapa pemimpin kita sanggup memperjudikan generasi kita semata-mata mengikut akal dan pemikiran mereka tanpa merujuk dan fakta yang sebenar. Aku lihat sekarang ni pun orang melayu mula rasa jijik dengan bahasa sendiri. Bila kata nak jom dengar lagu melayu atau filem melayu... tanpa rasa segan silu.. mereka akan berkata sori sikit.. melayu2 ni aku tak layan... walhal dia sendiri pun melayu. Ini lah melayu yang lupa daratan kerana pemimpinya pun juga turut lupa daratan.
11. Bahasa itu melambangkan bangsa
2 comments:
hurm... saudara...
pd pendapat saya... apa yg hendak diketengah oleh hishamudin itu bagus sekali.... ok banar semua faktar yg saudara keluarkan itu.. tetapi itu pada pendapat saya semuanya adalah datangnya dari individu itu sendiri... maksud saya... sesebuah negara itu mundur bukanlah kerana atas dasar sesebuah itu guna bahasa inggeris.. ini adalah kerana penduduk rakyat itu sendiri yg malas berusaha utk membangunkan negara mereka itu sahaja... sbb kalau kita amik contoh... banyak juga yg sy boleh bagi... tapi tak sepanjang dan sebanyak yg saudara bagi itu....
cth...
bagaimana org arab boleh maju dan mendapat ilmu sdgkan pada masa dulu, ilmu itu digunakan dalam bahasa greek??? cuba saudara bayangkan?? adakah mereka tuntut org greek utk guna bahasa arab?? jawapannya tidak... oleh itu mereka terpaksa belajar bahsa greek tuk dapat kan ilmu... dan utk maju sehinggalah macam sekarang ni.....
selain itu, tahukah saudara... dengan belajar dalam bahasa melayu akan diiktiraf oleh satu dunia???
baiklah mungkin saudara akan kata cukup hanya sekadar belajar bahasa inggeris dalam subjek inggeris???sy rasa susah lah saudara kalau kita tak praktikkan dalam subjek lain.... dan bahasa kita tetap takkan mundur...maksud saya.. sy rasa hari2 kita tutur bahasa melayu dirumah kn??? so adakah kita lupakan bahasa ibunda kita??? sy rasatak... cth org india,cina mereka guna bahasa mereka... tp adakah ,mereka lupa bahasa negara kita?? pk la saudara....lagi satu adakah negara indonesia sebuah negara yg termaju didunia... sehingga dapatkalah kan U.S,japan, dan sebagainya... tak kan?? tp kenapa boleh jd mcm tuh ye?? sbb saudara kata guna bahasa inggeris di dalam negara itu akan tp mundurkan sesebuah negara... tp indonesia lagi lah... full indonesia dorang guna.. walaupun org itu berbangsa cina... tp negara dorang tetap mundur dari negara kit kan????? ish3 kesian....saudara tahu tak.... yg bahasa inggeris adalah bahasa terpenting utk komunikasi?? cuba lagi sekali saudara bayangkan kalu saudara berada di negara jepun... adakah saudara akan menggunakan bahasa melayu??? ow dorang boleh faham ker??? tak kan?? so takkan saudara nak belajar bahasa mereka... yg begitu susah dan mengambil masa tuk pelajarinya....hurm...kan lebih mudah ita guna bahasa inggeris... betul tak??
lagi pun saudara... sesuatu bangsa takkan mundur kalu kita guna bahasa inggeris sekali pun.... itu semua pokok pangkal dari diri rakyat itu sendiri... yg nak didodoi mimpi dan tiba2 kejayaan itu jatuh bergolek dimata mereka??? ok lah... sekarang sy pasti saudara mesti sambung belajar di ipta kan??? ok, katakan saudara skor semua subjek dan keluar memegang PHD r katakan... dengan pointer 4flat....adakah negara luar akan amik saudara sebagai diorang punya pekerja sedangkan saudara tak pandai bertutur bahasa inggeris????
fikir logik lah... mesti tidak punya...
lps itu, sy nak bagi tahu saudara... kalau saudara kata sc ngan maths itu akan lbh sukar tuk difahami dalam bahasa inggeris dan ini akan menjatuhkan taraf pendidikan dinegara kita... mcm mana saya boleh dapat A1 dalam kedua2 subjek itu?? adakah saya meniru??? semestinya tidak... ok lah saudara mesti tidak percaya punya kan??? cuba kita lihat saudari yg baru lps sahaja spm thn lps.. 2008... yg dapat 21A.... masyaAllah... lagilah... dia budak sc tulin... sc tulin akan belajar bio,fizik,kimia,math tambahan,sc tambahan, math, semua itu dalam bahasa inggeris tapi bagai mana dia bleh dapat keputusa A?? adakah semua subjek yg dia ambil itu melemahkan dia utk belajar??? takkan??? so.. yg ini saudara boleh samakan dengan apa yg saudara perkatakan yg india dan sebagainya yg menggunakan bahasa inggeris.. dan sekarang mundur...
gikir-fikirkanlah.... bukannya saya nak kata bahasa kita ini bahsa yg mundur... tapi ikot peredaran zaman lah saudara.... mana tahu suatu hari nanti dunia kene guna bahasa arab.... so kita pun kene pelajarinya jugak kan??? kita tak boleh lah kata guna bahasa arab akan menjatuhkan sesebuah negara.....
kalau itu lah fikiran saudara...
maaf saya katakan itu adalah pengatahuan yg cetek...
mintak maaf...
ini sekadar teguran......
teguran itu tanda sayang....
=DD
ukhuwahfillah...
salam....
hurm... saudara...
pd pendapat saya... apa yg hendak diketengah oleh hishamudin itu bagus sekali.... ok banar semua faktar yg saudara keluarkan itu.. tetapi itu pada pendapat saya semuanya adalah datangnya dari individu itu sendiri... maksud saya... sesebuah negara itu mundur bukanlah kerana atas dasar sesebuah itu guna bahasa inggeris.. ini adalah kerana penduduk rakyat itu sendiri yg malas berusaha utk membangunkan negara mereka itu sahaja... sbb kalau kita amik contoh... banyak juga yg sy boleh bagi... tapi tak sepanjang dan sebanyak yg saudara bagi itu....
cth...
bagaimana org arab boleh maju dan mendapat ilmu sdgkan pada masa dulu, ilmu itu digunakan dalam bahasa greek??? cuba saudara bayangkan?? adakah mereka tuntut org greek utk guna bahasa arab?? jawapannya tidak... oleh itu mereka terpaksa belajar bahsa greek tuk dapat kan ilmu... dan utk maju sehinggalah macam sekarang ni.....
selain itu, tahukah saudara... dengan belajar dalam bahasa melayu akan diiktiraf oleh satu dunia???
baiklah mungkin saudara akan kata cukup hanya sekadar belajar bahasa inggeris dalam subjek inggeris???sy rasa susah lah saudara kalau kita tak praktikkan dalam subjek lain.... dan bahasa kita tetap takkan mundur...maksud saya.. sy rasa hari2 kita tutur bahasa melayu dirumah kn??? so adakah kita lupakan bahasa ibunda kita??? sy rasatak... cth org india,cina mereka guna bahasa mereka... tp adakah ,mereka lupa bahasa negara kita?? pk la saudara....lagi satu adakah negara indonesia sebuah negara yg termaju didunia... sehingga dapatkalah kan U.S,japan, dan sebagainya... tak kan?? tp kenapa boleh jd mcm tuh ye?? sbb saudara kata guna bahasa inggeris di dalam negara itu akan tp mundurkan sesebuah negara... tp indonesia lagi lah... full indonesia dorang guna.. walaupun org itu berbangsa cina... tp negara dorang tetap mundur dari negara kit kan????? ish3 kesian....saudara tahu tak.... yg bahasa inggeris adalah bahasa terpenting utk komunikasi?? cuba lagi sekali saudara bayangkan kalu saudara berada di negara jepun... adakah saudara akan menggunakan bahasa melayu??? ow dorang boleh faham ker??? tak kan?? so takkan saudara nak belajar bahasa mereka... yg begitu susah dan mengambil masa tuk pelajarinya....hurm...kan lebih mudah ita guna bahasa inggeris... betul tak??
lagi pun saudara... sesuatu bangsa takkan mundur kalu kita guna bahasa inggeris sekali pun.... itu semua pokok pangkal dari diri rakyat itu sendiri... yg nak didodoi mimpi dan tiba2 kejayaan itu jatuh bergolek dimata mereka??? ok lah... sekarang sy pasti saudara mesti sambung belajar di ipta kan??? ok, katakan saudara skor semua subjek dan keluar memegang PHD r katakan... dengan pointer 4flat....adakah negara luar akan amik saudara sebagai diorang punya pekerja sedangkan saudara tak pandai bertutur bahasa inggeris????
fikir logik lah... mesti tidak punya...
lps itu, sy nak bagi tahu saudara... kalau saudara kata sc ngan maths itu akan lbh sukar tuk difahami dalam bahasa inggeris dan ini akan menjatuhkan taraf pendidikan dinegara kita... mcm mana saya boleh dapat A1 dalam kedua2 subjek itu?? adakah saya meniru??? semestinya tidak... ok lah saudara mesti tidak percaya punya kan??? cuba kita lihat saudari yg baru lps sahaja spm thn lps.. 2008... yg dapat 21A.... masyaAllah... lagilah... dia budak sc tulin... sc tulin akan belajar bio,fizik,kimia,math tambahan,sc tambahan, math, semua itu dalam bahasa inggeris tapi bagai mana dia bleh dapat keputusa A?? adakah semua subjek yg dia ambil itu melemahkan dia utk belajar??? takkan??? so.. yg ini saudara boleh samakan dengan apa yg saudara perkatakan yg india dan sebagainya yg menggunakan bahasa inggeris.. dan sekarang mundur...
gikir-fikirkanlah.... bukannya saya nak kata bahasa kita ini bahsa yg mundur... tapi ikot peredaran zaman lah saudara.... mana tahu suatu hari nanti dunia kene guna bahasa arab.... so kita pun kene pelajarinya jugak kan??? kita tak boleh lah kata guna bahasa arab akan menjatuhkan sesebuah negara.....
kalau itu lah fikiran saudara...
maaf saya katakan itu adalah pengatahuan yg cetek...
lagi satu... bukannya kami kata cerita melayu maksudnya...
disbabkan mereka guna bahasa melayu kami rasa jijik tak pun apa2lah....
bukan sauda silap lagi sekali....
sebb saudara tahu...
yg org melayu kita ceritanya kebanyakkan cerita yg membosan kan...
cthlah cerita sembilu...
senario, atau apa2.... bukan sebab dorang guna bahsa melayu sebab tu kami tak nak tengok....
SALAH TANGGAPAN SAUDARA!!!!!
kami taknak tengok kerana...
ceritanya TERLALU JIWANG KARAT....
alahai itu yg membuatkan kami bosan...
kebanyakkan pelawak dimalaysia suka memalukan diri sendiri....
btul tak????
tapi tak semua cerita melayu mcm tuh kan???
cuba tgk mcm upin ipin... ramai sangat yg tonton cerita tuh... sbb apa... sbb best sangat cerita tuh....
lagi satu mcm cerita hantu dimalaysia.. alahai....
semuanya tak seram....
cuma buat org suspen jer... or terkejyt jer....
BTUL TAK SY CAKAP NI....
fikir2 lah....
bukan sebab bahasa malaysia kami tak tengok... even cerita org putih pun kalau bosan kami tak tgklah.....
mintak maaf...
ini sekadar teguran......
teguran itu tanda sayang....
=DD
ukhuwahfillah...
salam....
Post a Comment